Arkadaşlar selamlar,
Bana Hak0 derler. Tanıştıma memnun oldum. Konu ya gelince hakkımızda hayırlısını diliyorum. En kötü yanı başımız deniz orda evlerimize kova kova su taşıyarak hayatta kalırız.
Hoşgeldiniz. Banada AYARSIZ derler memnun olduk
Arkadaşlar selamlar,
Bana Hak0 derler. Tanıştıma memnun oldum. Konu ya gelince hakkımızda hayırlısını diliyorum. En kötü yanı başımız deniz orda evlerimize kova kova su taşıyarak hayatta kalırız.
Hoşgeldiniz. Banada AYARSIZ derler memnun olduk
berkeeldek hocam elinize emeğinize sağlık. Konuyu takip edenler için çok açıklayıcı ve faydalı bilgiler içeren bir çalışma
Alles anzeigenArkadaşlar selamlar,
Sabah ders niteliğindeki muazzam ECMWF çıktısını gördükten sonra bunu çerçeveletip duvarıma asmalıyım düşüncesiyle, mağaramdan çıkıp forum sezonunu açmalıyım diyerek buraya geldim Neden ders niteliğinde derseniz, bu sistem için de sıkça dile gelen "850hpa'da kaç olmalıdır?" sorusunun değişkenliği ders niteliğinde.
Daha önceleri -14 850hpa değeri varken mevcut örtümüzün şakır şakır eridiğini de gördük, -11 850hpa varken sahil kesimlerde şakır şakır yağmur yağdığını da gördük maalesef. Bunların yanında 6 Ocak 2017 efsanesinde 850 hpa'da henüz daha 0 derece altını görmemişken (yer seviyesi daha soğuktu) donan yağmur hadisesiyle başlayan kar yağışımızı da görmüştük. Tabi o sistemdeki çekirdek muazzam değerlerde soğuk olduğu için bu etkileri gördük.
Şimdi ise soğuk çekirdeğimiz Romanya hattında bile -6 850hpa değerindeyken ve Bulgaristan'a -3, İstanbul'a ise sadece -1,-2 gibi değerler girmişken nasıl kar yağışı alabileceğimizi inceleyelim.
En temel sebebimiz elbette ki muazzam derinlikteki alçak basıncımız ve bu AB'nin oluşup ilerlediği kusursuz rota. Karadeniz'in kuzeyinde oluşan AB, İğneada kuzeydoğusuna doğru bir trof oluşturuyor ve bu trof, İstanbul'un kuzey kıyıları boyunca süpürülüp batı karadeniz açıklarına doğru AB'yi beraberinde çekiyor.
Bu süpürme hareketi, kusursuz bir kanca şeklinde Romanya'dan anadolu yakasına kadar karasal bir soğuğu beraberinde getiriyor. (2. ekteki 1, 2 ve 3. resim) Bu rota el ile çizilse ancak bu kadar iyi olabilir. AB'nin kusursuz konumu sebebiyle dönme hareketi tam istanbul'u ortalayarak çok kuvvetli yağışlara sebep oluyor. Bu yağışlar kısa bir süre de olsa aşağıdaki görselde gördüğünüz şekilde 200m rakım üzerinde tamamen kar olarak görünüyor.
Bana bu çekirdekteki soğuğu verip al bu değerleri, hem kuraklığa çözüm bul hem de kar yağdır deseler şu model çıktısından daha iyi bir senaryo üretemezdim. Eldeki verilerde en iyi sonuç bu görüntü. Neden mi?
Alçak basınç korkunç derecede sıcak çekirdekli ve aşağıda gördüğünüz şekilde çekirdeğinde kar yağdırma sınırı 2000m üzerinde, İstanbul'u sıyıran trofta ise 1600m üzerinde. Şehir balkanlardan süpürülen karayel ile 1-3 derece bandına kadar gerilerken aynı sırada Şile-Kefken açıkları 14 derece görünüyor. Eğer ki AB biraz daha derinleşse idi bu sıcaklar daha da yükselmiş olacaktı. Tersi olup gücü azalsaydı, balkanlardan süpürülen soğuk hava, düşey rüzgarlar ve kuvvetli yağış azalacak yer seviyesi bu kadar soğuk olmayacaktı.
Rotasını değiştirmeyi zaten düşünmeye bile gerek yok, ilk üç görselde yeterince net şekilde rotanın kusursuzluğunu görüyoruz. Romanya'daki yer seviyesi sıcaklığı olduğu gibi İstanbul'a uzanıyor.
Peki bu görüntü gerçekleşse gerçekten kar yağacağını nerden bileceğiz? Modeller bazen kar gösterdiği halde yağmıyor dediğinizi duyar gibiyim. Hemen bunu da inceleyelim. Öncelikle ECMWF 2m haritaları yıllardır gözlediğim ve vardığım sonuca göre açık ara en başarılı 2m tahmini yapıyor. Eğer çözünürlüğü daha da yüksek olsaydı, ilçe ilçe bunu gözlemleyebilirdik. Dün siklonik yağışımız için yapığı tahmin ile bu gece gerçekleşen en düşük sıcaklıkları kıyaslayalım.
Marmara denizinin kıyılara yakın kısımlarından baz alırsak ortalama 1 ila 1,5 derece, iç kesimlerden baz alırsak da 1 ila 2 derece arasında "yüksek tahminde" bulunduğunu görüyoruz. Yani hep olduğu gibi sistem beklenenden bir tık daha düşük sıcaklıklarda gerçekleşmiş. Çatalca radar ve Aydos zirvesi (istasyondan 2 ila 2,5 derece daha soğuk olduğunu biliyoruz) 7 derece gibi değerlere düşmüş ve harita üzerindeki değerlerin 4-5 derece altında kalmışlar. Bu haritadan da yola çıkarak yukarıdaki sistemde gerçekleşen konumlar modelin gösterdiği gibi olursa 2m sıcaklıklarının en kötü ihtimalle harita görünen şekilde olacağını kabul edebiliriz.
Son olarak bu sabahki ECMWF ana senaryosunun uç ve olabilecek en iyi ihtimal olduğunu görüyoruz. Eğer ki o şekilde gelirse il genelinde (çoğunlukla 100m üzeri rakımda) görsel bir şölen ile kısa bir süre lapa lapa yoğun kar yağışı izleyebiliriz. Kuzey batıdaki 200-250m üzeri rakımlı bölgelerde kar örtüsü oluşabilir ve Aydos gibi şehir içindeki zirvelerde güzel miktarda kar örtüsü oluşabilir.
Kendi tahminim ise benzer bir AB (990mb) rotası ile benzer bir senaryo gerçekleşmesi muhtemeldir. Tabi bu kanca 50km kuzeyde olduğu taktirde sadece en kuzey batı ve en zirvelerde kar görünebilir, 50km güneyde olduğu senaryoda ise il geneli ancak 7-8 dereceye kadar soğuyabilir. O yüzden sistem içinde bile takibini heyecanla yapacağımız bir süreçte bulunuyoruz.
Hoş geldin kış!
Berke eline sağlık değerlendirme için.
Arkadaşlar ! Bu sistemin en önemli özelliği öncesi 90 Km bulacak lodos fırtınası arkasından yıldız - Karayel fırtınası saat deki hızı kara üzerinde 100 km açıklarda 120 km geçebilir boğaz çevresi 120 km bulabilir saatlik olarak köprü araç Gelişlerine kapanabilir Kara-deniz ve Marmara 20 derecelerde denizler çok sıcak siklon beklediğimizden de derin olabilir...
Balkanlar daha soguk olsaydi bizim için daha iyi hale gelebilirdi bu sistem ama malesef sagimiz solumuz her taraf çok sicak anomalye sahip Kasim ayinda. Aylik olarak normallerin üzerinde kapariz ha belki son hafta bu tarza yakin sert bir sistem daha gelirse bazi yerler normallere gerileyebilir.
Yağışlar diğer modellerin hepsinde azalmış, İstanbul için en iyi çıktı şu an ECMWF'de. Umarım diğerlerine uymaz veya yine değişir lehimize.
gelen sisteme dair beni en çok üzen şey hafta sonu iki gün de erken kalkacak olmamız... şu yağışları öğleden sonraya alamıyor muyuz ya? rahat rahat uyusaydık.
Avrupa mı daha şanslı Anadolu mu bu sistemde
Avrupa mı daha şanslı Anadolu mu bu sistemde
Cumartesi-Pazar toplamına baktığımızda, şu anki durumda Anadolu'nun barajları (Ömerli ve Darlık), Avrupa'dakilere göre daha fazla yağış alabilirler gibi duruyor.
Keşke şu havaya müdahale edilebilse arkadaş 2023 yılında yağmur yağmasıını barajların dolmasını bekliyoruz.
berkeeldek eline emeğine sağlık hocam aynı fikirdeyiz, zaten siz de farketmişsinizdir. Ben de birkaç ekleme yapayım. Sıkıntı çıkarabilecek birkaç etken var ama kış sezonunda değiliz amacımız kar görmek değil ihtimalini kovalamak.
Dikey hız, havanın yükseldiği veya alçaldığı hızdır. Havanın yükseldiği yerler, yağış üretme olasılığının en yüksek olduğu yerlerdir. Dikey hız saniyede negatif mikrobar olarak ölçülür. Hızlar her zaman mesafenin zamana bölümüdür (km/h gibi). Metre veya km yerine, ölçülen mesafe basınçtır. Yükseklik arttıkça basıncın azaldığını biliyoruz. Bu yüzden basınçta negatif bir mesafe aslında yükseklikte pozitif bir mesafedir, bu nedenle burada negatif bir mikrobar mesafesi kullanılır. Yani negatif olması daha güçlü düşey hız anlamına gelir bu da bizler için iyi bir şeydir. Aşağıdaki görselde olan aşırı negatif vertical velocity değeri daha güçlü dikey karışımı işaret ediyor.
Advection of 600hPa Geostrophic Vorticity by 900-300hPa Thermal Wind verisini görüyorsunuz. Biz bunu Termal Rüzgar Tarafından Jeostrofik Vortisiti Taşınması olarak Türkçeye çevrilebiliriz. Bu harita, diferansiyel vortisiti transferi ve sıcaklık adveksiyonu ile ortaya çıkan dikey hareketi tahmin etmek için kullanılır. Haritalarda bu değer ne kadar yüksekse dikey harekette o kadar yüksek demektir. Gördüğünüz üzere il genelinde pozitif değer hakim yani dikey hareket güçlü olacaktır.
Biraz da vorticitye bakalım. Vorticity dediğimiz şey havanın lokalize dönüşüdür. Siklonlarda ve troflarda her zaman saat yönünün tersine dönen bir pozitif girdap olduğunu biliyoruz. Aynı şekilde antisiklonlarda da bu saat yönünde negatif bir girdaba sahiptir. Bu girdabın orta ve üst seviyelerindeki adveksiyon, havanın yükselmesine veya alçalmasına sebep olan bir tepkiyle sonuçlanır. Bu yüzden vorticity adveksiyonunu takip etmek bizlere hem bulutlar için hem de yağışların potansiyel konumları için fikir verir. Güçlü pozitif vorticity değeri hem dikey hız için hem de kuvvetli hava olayları için fikir verir. Aşağıdaki çok yüksek pozitif vorticity değeri ise dediklerimizi onaylıyor.
Yeri gelince daha detaylı analiz yaparız.
cumartesi efsane bir gün olacak gibi. morla kaplandi resmen mgm tahmin haritalari. bu sene bariz belirgin iyilesme var bolgemiz adina modellerde bile bu ince ayrintiyi gorebiliyoruz. insallah ulkemiz adina her kesimi yagisa doygun bir mevsim olur.
MGM hataları bitmiyor
0
ey istanbullular müjde
İnanılmaz bir bilgi👏👏