Bence bu sistem daha uzun süreli
uzun süreli ancak geçenki sistemde -9 -10lar vardı hatırladığım kadarıyla
Bence bu sistem daha uzun süreli
uzun süreli ancak geçenki sistemde -9 -10lar vardı hatırladığım kadarıyla
uzun süreli ancak geçenki sistemde -9 -10lar vardı hatırladığım kadarıyla
en son bi ecmwf bakalım da kaçlar gircek ya bide bu sistem de gece de kar yağışı gösteriyor daha soğuk olur
Sanıyorum sistemin dramatik bir kopuş noktası var, krallığın kuzeyindeki alçak kendini aşağı salamadı hemen doğusunda bir ara yüksek kutba doğru itilip yol bulurken devamı gelmedi, krallığın kuzeyinden güneye direk salınım olsaydı yükseği belki daha iyi harlar kuzeydoğu yönlü yatırsaydı bile kafkaslardan üzerimize ullyi düşürüp döndürürdü çünkü çok yakındı bize kaçamazdı vurucu etkisini orta doğu karadenize yapardı ki yine iddam odur ki 2017 den aşağı olmazdı, ancak işte alacak aşağı inmeden doğuya hareket edince yükseği ortadan kaldırdı bir nevi sistemin kırıntısı bizi etkileyecek, büyük resim resmen yıllarca konuşacağımız 2020 şubatına beş çekerdi, olmadı, hayırlısı olsun anı yaşayıp geçelim,
yarın akşam başlayacak sanırsam
Ecmwf soğukları biraz daha sokmuş gibi değil mi??
Yağmur yağıyor..
Alles anzeigenSistem Analizi
Öncelikle merhaba arkadaşlar. Bu sistem rüzgar yönü açısından hem ağlatan hem de güldüren bir sistem. Yağış açısından Giresun'un doğusu ve Rize-Hopa hattı coşacak. Gerze, Samsun, Ordu, Giresun ve Trabzon ise diğer yerlere nazaran daha az yağış alacak. Ayrıca soğuklar bölge genelinde -8°C hakim. Normal bir zamanda bu sıcaklık değeri yetersiz görülebilirdi ancak dün yaşadığımız sistemden ötürü dağlarımızda adyabatik soğuma kaynaklı güçlü soğuklar var. Bu soğukların olduğu bölgeden hafif bir esinti bile yer seviyesinde soğumaya yol açacaktır. O yüzden -8°'C sizlere yetersiz gelmesin, tabii yine yetersiz bir değer ancak her zamanki -8°C'den daha iyi olacak. Bu dediklerimle beraber yağışın kesilmediği yerlerde örtü oluşumu muhtemeldir, yağış kesildiği vakit sıcaklıklarda artış meydana gelecektir bu da ufak bir beyazlamayı bile eritecektir.
İlk olarak bu sistemin bize tam inmediğini, sadece faydalandığımızı söylemek istiyorum. Gerek Azor yüksek basıncının konumu gerek Atlantikteki dinamik alçak basınçların hareketi gerekse PNJetlerin izlediği yol sebebiyle sistem bu şekilde iniyor. Jeopotansiyel yüksekliğin özellikle bölgemizde düşük olması güzel bir haber. Önceki yani dünkü sistemden basınç olarak daha farklı bir durum var. Çünkü biz dü yağışları yaklaşık 1030mb ile aldık şimdi ise 1020mb basınç seviyesinde alacağız gibi. Daha derin alçak basınç olması haliyle yağışları da arttırıyor.
Cephesel anlamda baktığımız zaman tam tamına 3 adet cephe alacağımızı görüyoruz. İlk olarak sıcak cephe alıyoruz peşine soğuk cephe geliyor. Sonrasında ise sistem sonlarına doğru oklüzyon cephe oluşumu görüyoruz. Oklüzyon cephe oluşumunu sistemin bölge genelinde sıcak ve soğuk cephe oluşturup sonrasında soğuk cephenin sıcak cepheden daha hızlı hareketi sebebiyle ikisinin birleşip yükselmesine bağlayabiliriz. Soğuk cephe arkasındaki havanın sıcak cephe gerisindeki havadan daha soğuk olması sebepli oluşan cepheye biz soğuk oklüzyon cephesi diyoruz. Bu tür soğuk cepheler kısmi konvektif kararsızlık, ani rüzgar hamleleri gibi şeylere sebep olabilir.
Şimdi her zaman baktığımız dew point yani çiy noktasına bakacağız. Bölgemizde değerler uygun gözüküyor. Yani sıcaklık değeri uygun olmasa bile dew point değerinin uygun olması halinde yağış kar olarak düşecek anlamına geliyor. Sizlere daha önce de anlatmıştım ama kısa bir özet geçeceğim. Çiy noktası havadaki nem ve sıcaklıkla ilişkili bir değerdir ve kar yağışı tahminlerinin kilit taşlarından birisidir. Nem arttıkça bu değer de artar. Yüksek dew point değeri yüksek nem anlamına gelir. Nemin yüksek olması kar tanelerinin aşırı nem devinimi yüzünden sıvılaşmasına neden olabilir. Bu yüzden bizler düşük dew point değerini her zaman ararız, isteriz.
Biraz da dikey karışımdan bahsedeyim. Aşağıya geçenlerde açıkladığım dikey hız olayını bıraktım. Dikey hız, havanın yükseldiği veya alçaldığı hızdır. Havanın yükseldiği yerler, yağış üretme olasılığının en yüksek olduğu yerlerdir. Dikey hız saniyede negatif mikrobar olarak ölçülür. Hızlar her zaman mesafenin zamana bölümüdür (km/h gibi). Metre veya km yerine, ölçülen mesafe basınçtır. Yükseklik arttıkça basıncın azaldığını biliyoruz. Bu yüzden basınçta negatif bir mesafe aslında yükseklikte pozitif bir mesafedir, bu nedenle burada negatif bir mikrobar mesafesi kullanılır. Yani negatif olması daha güçlü düşey hız anlamına gelir bu da bizler için iyi bir şeydir. Aşağıdaki görselde ise Samsun'a kadar aşırı negatif durum söz konusu yani çok güçlü düşey hız olacağı aşikar. Buradan da sıcaklık "yetersiz" olsa bile yağışın kuvvetlendiği anda kar olacağını anlıyoruz.
Advection of 600hPa Geostrophic Vorticity by 900-300hPa Thermal Wind verisini görüyorsunuz. Biz bunu Termal Rüzgar Tarafından Jeostrofik Vortisiti Taşınması olarak Türkçeye çevrilebiliriz. Bu harita, diferansiyel vortisiti transferi ve sıcaklık adveksiyonu ile ortaya çıkan dikey hareketi tahmin etmek için kullanılır. Haritalarda bu değer ne kadar yüksekse dikey harekette o kadar yüksek demektir. Gördüğünüz üzere bölge genelinde pozitif değer hakim yani dikey hareket güçlü olacaktır.
CAPE/LI endekslerinin konvektif kararsızlığı sayısal olarak verdiğini biliyoruz. Aşağıya CAPE ve LI endekslerinin haritalanmış halini bıraktım. Bu iki endeksi biliyorsunuz ama ben yine de açıklayayım. CAPE dediğimiz şey havadaki konvektif kararsızlığın sayısal olarak modellenmiş halidir. Tek başına bir anlam ifade etmese de konvektivite tahminlerinin vazgeçilmezidir. LI endeksi ise Lifted Endekstir, bu endeks de havadaki konvektif kararsızlığı sayısal bir biçimde bizlere verir. Konvektivite tahminlerinin vazgeçilmez sayısal endekslerinden birisidir. Gördüğünüz üzere bu haritada neredeyse Ordu'ya kadar 4°C Lifted endeks hakim, konvektif hareketlerin başlaması için 3°C ve altındaki değerler uygundur. Yani Giresun'a kadar Lifted endeks uygun. CAPE ise +50J/kg değerden sonra uygundur. Buradaki haritaya göre CAPE endeksi bölgenin çoğunluğunda uygun ancak düşük LI endeksiyle çakışmayan yerler için oraj ihtimali düşük.
Burada ise vorticity değeri var. Bizim vorticity dediğimiz şey havanın lokalize dönüşüdür. Siklonlarda ve troflarda her zaman saat yönünün tersine dönen bir pozitif girdap olduğunu biliyoruz. Aynı şekilde antisiklonlarda da bu saat yönünde negatif bir girdaba sahiptir. Bu girdabın orta ve üst seviyelerindeki adveksiyon, havanın yükselmesine veya alçalmasına sebep olan bir tepkiyle sonuçlanacaktır. Bu yüzden vorticity adveksiyonunu takip etmek bizlere hem bulutlar için hem de yağışların potansiyel konumları için fikir verir. Burada ise bölgemizde güçlü vorticity değeri var. Havadaki güçlü vorticity değeri bölgedeki tepe enverziyon noktasını yükselterek kararsızlığa katkıda bulunur.
Ayrıca Equilibrium Level Temperature değerini de açıklasam daha iyi olur diye düşünüyorum. Bizler Equilibrium Level yani EL değerini Skew-T diyagramlarından anlarız. İlk paragrafta bahsettiğim yaş adyabatik çizgiye paralel olarak çektiğimiz çizginin üst katmanda sıcaklık çizgisiyle kesiştiği yere biz EL(Equilibrium Level) deriz ve bu nokta bulutun tepe yapacağı noktadır. EL seviyesinin soğuk olması daha yüksek tepe noktası anlamına gelir. Ve burada gördüğünüz gibi özellikle Rize-Hopa hattında düşük EL sıcaklığı daha yüksek bulut tepe noktası anlamına geliyor. Daha kalın bulut daha kuvvetli yağış anlamına gelir.
Konverjans ve Parsel Katmanı Derinliğinin değerlerine bakarak analize son vermek istiyorum. Atmosferde, konverjans dağılımı ve havanın dağılması oldukça karmaşıktır. Bazen konverjans düşük seviyede gerçekleşir ve farklılaşma yüksek görünür. Bizler konverjansı deep layer olarak alırız. Troposferin alt katmanlarındaki konverjans gelişimi havanın yukarı doğru hareketine sebep olup yağış oluşumuna neden olacaktır. Parsel Katman Derinliği ise haritalarda renkli alanla gösterilir. Mavi alan yani düşük değer sadece sığ tabakanın CAPE’i serbest bırakma enerjisi olduğunu gösterir. Renk tonu kırmızılaştıkça yani daha yüksek değere ulaştıkça daha yüksek seviyeden CAPE salınabilecek demektir.
Ayrıca bölgede soğuk-sıcak bulut arasındaki konvektif kararsızlık akışı güzel gözüküyor. Bu da konvekif kararsızlık olarak bir fayda olur.
Jetler ayrıca bir alçak basınç alanının gücünü de değiştirebilir. Jetler üst kısımdan havayı emerek havanın daha yoğun hale gelmesine neden olur ve basıncı kısmi olarak düşürür. Bir sistem içindeki basınç ne kadar düşük olursa yağışı, rüzgarı da o kadar fazla olur. O yüzden bir yerde jetlerin hakim olması troposferik üst katmanlarında havayı yoğunlaştırır ve konveksiyonel hareket sebebiyle kararsızlığa katkıda bulunur. Gördüğünüz üzere aşağıdaki çıktıda da jetler bölgemizde hakim.
Başta yazmıştım bir daha yazayım. Yağışın sürekli olduğu, çekilmediği yerlerde örtü olması muhtemeldir. Bunlar dışında tatmin edeceğini düşünüyorum. Kimse 30cm'lik bir sistem beklemesin yeter. Okuduğunuz için teşekkür ederim, iyi forumlar...
Elinize sağlık hocam.
Sabaha karşı açılış yaparsınız diye düşünüyorum.
giresun merkez 220 metre rakım ne olur hocam
Sabaha karşı açılış yaparsınız diye düşünüyorum.
hocam sabaha karşı ilk kar ı mı alırız yoksa sistem mi giriş yapar yarın sabah Palanci
Bunu anlayabiliyor musunuz hocam? Bu sistemde olma ihtimali var mı?
Rüzgar hızının çok yüksek olması lazım ancak hızı belirli bir değeri aşarsa kütle nem toplayamadan parçalanır. Hem hat boyunca uygun nem hem de atmosferdeki dikey profilde her katmanda güçlü rüzgar olmalı. Bu sistemde olabilir ama düşük ihtimal. Siz yine de radar takibi yapın, anlık veriden daha sağlıklı bir şey yoktur.
Yağmur yağıyor..
Ne yağacaktı ya. Keske kar yagsa ama yeterli soğuk yok maalesef.
Arkadaşlar saçma sapan rakım soruları sorup durmayın son gelen verilere göre 50 rakım dan yukarısı %95 örtü alacaktır adam sormuş 450 rakımda örtü olurmu hocam diye.dalgamı geçiyon arkadaş daha dü yanı başımdaki tepeye yağan kar erimedi topu topu rakımı 100 anca vardır.keza bu sistemde neden örtü olmasın gece yağışın yoğun olduğu anlarda sahildebile örtü olabilir.deklerde sık gelecek gibi duruyor.
Palanci hocam benim konum tam yoroz bu sitemde güzel aldım şimdiki durum ne olur?
Rakımınız yüksekse önceki sistemden daha iyisi olur.
giresun merkez 220 metre rakım ne olur hocam
Sıcaklık açısından çok sıkıntı çekmezsiniz. Radar takibi yapın.
hocam sabaha karşı ilk kar ı mı alırız yoksa sistem mi giriş yapar yarın sabah Palanci
Sistem bu akşam/gece giriş yapıyor. Yarın sabaha karşı Trabzon'da kar alabilirsiniz ancak radar takibi yapmak daha doğru olur.
Sanıyorum sistemin dramatik bir kopuş noktası var, krallığın kuzeyindeki alçak kendini aşağı salamadı hemen doğusunda bir ara yüksek kutba doğru itilip yol bulurken devamı gelmedi, krallığın kuzeyinden güneye direk salınım olsaydı yükseği belki daha iyi harlar kuzeydoğu yönlü yatırsaydı bile kafkaslardan üzerimize ullyi düşürüp döndürürdü çünkü çok yakındı bize kaçamazdı vurucu etkisini orta doğu karadenize yapardı ki yine iddam odur ki 2017 den aşağı olmazdı, ancak işte alacak aşağı inmeden doğuya hareket edince yükseği ortadan kaldırdı bir nevi sistemin kırıntısı bizi etkileyecek, büyük resim resmen yıllarca konuşacağımız 2020 şubatına beş çekerdi, olmadı, hayırlısı olsun anı yaşayıp geçelim,
aynen öyle 2017 ayrı bir efsaneydi 1 metre kar vardı beşikdüzün de, 2020 şubatta yer yer 50 60 cm arasındaydı çok süper potansiyeli vardı bu sistemin sağlık olsun artık
Bu kış Ocak ayı harici ben şahsen memnunum... Samsun olarak topraklarımız iyi yağış aldı.. Düşen yağışlar belki kar olarak tatmin etmemiş olabilir ama gerçekten deprem o kadar tadımı kaçırdı ki 1 metre yağsa o havam kalmadı..
Önemli olan şu aşamada deprem bölgesinde kritik yerlerde o soğukların olabildiğince yumuşak kalması..
Rabbim bereketini eksik etmesin..
gfs ile ecm yağış haritaları çok farklı bakalım kim galip gelecek
Tahminde yazmıştım görmeyenler için bir daha yazayım. Sistem anında Giresun-Hopa arasında gökgürültülü kar yağışları olabilir.
Trabzonlu arkadaşlar bu sabaha karşı sıcaklık problemi olabilme ihtimali var ama kar yağdığı icin yerler soğuk belki kky olarak başlayabilir ama Karada hızlı dönüşturebilir ben rahatım benim rakim 70 vadiye doğru kalıyorum hem deniz destek veriyor hem dağ