Orta ve Doğu Karadeniz Raporlar-Yorumlar

Meteorolojik Model Güncelleme Saatleri
06:30-08:15 (GFS Sabah)
09:00-10:00 (ECMWF Sabah)
12:30-14:15 (GFS Öğlen)
18:30-20:15 (GFS Akşam)
21:00-22:00 (ECMWF Akşam)
00:30-02:15 (GFS Gece)
  • Yağış ve mevki sistemleri karşılama cephen on numara beş yıldız, rahat yarım metreyi geçer birikim

    mevkine konumuna hayranım, öyle ki senin 450 rakım akçabattan sonra yomralara kadar 700 takımlara tekabil ediyor, hatta yetmiyor sefer bu tarafta kışın yoğun kar kesmişken sizin oralarda dek vuruyor da vuruyordur, şubat 2020 de 1. 5 metre olmuştur düşünüyorum.

  • Detaylı analizi Kerem yapacaktır.

    Balon hoca bir iki kelam eder kaçar, kusura bakmayın. Yarın geceden Perşembe akşamına kadar çoğu kişi tatmin olur.

    Bundan büyüğü afet bölgesinde can yakardı. Hayırlı sistemler.

  • Yarın akşam soğuk erken girerse çok iyi olur 16 sına girildiği gece sabaha kadar süreçte soğuma ve yağışı yakalarsak sahilde bir şeyler olabilir avantajımız ise dünkü sistem yeri soğuttu kar kaplı sahilden hafif yüksekler az da olsa soğumaya katkısı olacaktır diye düşünüyorum,

  • Samsun fos Doğu Karadeniz üzerinden zevk almaya bak ^^ ben öyle alıştırdım kendimi açıyorum radar dan kütle takibi yapıyorum orada olan arkadaşlarda video fotoğraf atsın tamamdır.

    Samsun o kadar da degil son guncellemede. Tabikide dogu karadeniz gibi kar alamayacagiz ama tatminkar kar olacak gibi. Merkezde 3-5 cm olursa şükredelim. Tabi yüksekler dahs sanslı.

  • Sistem Analizi


    Öncelikle merhaba arkadaşlar. Bu sistem rüzgar yönü açısından hem ağlatan hem de güldüren bir sistem. Yağış açısından Giresun'un doğusu ve Rize-Hopa hattı coşacak. Gerze, Samsun, Ordu, Giresun ve Trabzon ise diğer yerlere nazaran daha az yağış alacak. Ayrıca soğuklar bölge genelinde -8°C hakim. Normal bir zamanda bu sıcaklık değeri yetersiz görülebilirdi ancak dün yaşadığımız sistemden ötürü dağlarımızda adyabatik soğuma kaynaklı güçlü soğuklar var. Bu soğukların olduğu bölgeden hafif bir esinti bile yer seviyesinde soğumaya yol açacaktır. O yüzden -8°'C sizlere yetersiz gelmesin, tabii yine yetersiz bir değer ancak her zamanki -8°C'den daha iyi olacak. Bu dediklerimle beraber yağışın kesilmediği yerlerde örtü oluşumu muhtemeldir, yağış kesildiği vakit sıcaklıklarda artış meydana gelecektir bu da ufak bir beyazlamayı bile eritecektir.


    İlk olarak bu sistemin bize tam inmediğini, sadece faydalandığımızı söylemek istiyorum. Gerek Azor yüksek basıncının konumu gerek Atlantikteki dinamik alçak basınçların hareketi gerekse PNJetlerin izlediği yol sebebiyle sistem bu şekilde iniyor. Jeopotansiyel yüksekliğin özellikle bölgemizde düşük olması güzel bir haber. Önceki yani dünkü sistemden basınç olarak daha farklı bir durum var. Çünkü biz dü yağışları yaklaşık 1030mb ile aldık şimdi ise 1020mb basınç seviyesinde alacağız gibi. Daha derin alçak basınç olması haliyle yağışları da arttırıyor.


    Cephesel anlamda baktığımız zaman tam tamına 3 adet cephe alacağımızı görüyoruz. İlk olarak sıcak cephe alıyoruz peşine soğuk cephe geliyor. Sonrasında ise sistem sonlarına doğru oklüzyon cephe oluşumu görüyoruz. Oklüzyon cephe oluşumunu sistemin bölge genelinde sıcak ve soğuk cephe oluşturup sonrasında soğuk cephenin sıcak cepheden daha hızlı hareketi sebebiyle ikisinin birleşip yükselmesine bağlayabiliriz. Soğuk cephe arkasındaki havanın sıcak cephe gerisindeki havadan daha soğuk olması sebepli oluşan cepheye biz soğuk oklüzyon cephesi diyoruz. Bu tür soğuk cepheler kısmi konvektif kararsızlık, ani rüzgar hamleleri gibi şeylere sebep olabilir.

    aa0qy6n.gif

    m3apes7.gif

    5jmooa2.gif


    Şimdi her zaman baktığımız dew point yani çiy noktasına bakacağız. Bölgemizde değerler uygun gözüküyor. Yani sıcaklık değeri uygun olmasa bile dew point değerinin uygun olması halinde yağış kar olarak düşecek anlamına geliyor. Sizlere daha önce de anlatmıştım ama kısa bir özet geçeceğim. Çiy noktası havadaki nem ve sıcaklıkla ilişkili bir değerdir ve kar yağışı tahminlerinin kilit taşlarından birisidir. Nem arttıkça bu değer de artar. Yüksek dew point değeri yüksek nem anlamına gelir. Nemin yüksek olması kar tanelerinin aşırı nem devinimi yüzünden sıvılaşmasına neden olabilir. Bu yüzden bizler düşük dew point değerini her zaman ararız, isteriz.

    bx2fhfh.gif


    Biraz da dikey karışımdan bahsedeyim. Aşağıya geçenlerde açıkladığım dikey hız olayını bıraktım. Dikey hız, havanın yükseldiği veya alçaldığı hızdır. Havanın yükseldiği yerler, yağış üretme olasılığının en yüksek olduğu yerlerdir. Dikey hız saniyede negatif mikrobar olarak ölçülür. Hızlar her zaman mesafenin zamana bölümüdür (km/h gibi). Metre veya km yerine, ölçülen mesafe basınçtır. Yükseklik arttıkça basıncın azaldığını biliyoruz. Bu yüzden basınçta negatif bir mesafe aslında yükseklikte pozitif bir mesafedir, bu nedenle burada negatif bir mikrobar mesafesi kullanılır. Yani negatif olması daha güçlü düşey hız anlamına gelir bu da bizler için iyi bir şeydir. Aşağıdaki görselde ise Samsun'a kadar aşırı negatif durum söz konusu yani çok güçlü düşey hız olacağı aşikar. Buradan da sıcaklık "yetersiz" olsa bile yağışın kuvvetlendiği anda kar olacağını anlıyoruz.

    ch47ssl.png

    eud51pg.png


    Advection of 600hPa Geostrophic Vorticity by 900-300hPa Thermal Wind verisini görüyorsunuz. Biz bunu Termal Rüzgar Tarafından Jeostrofik Vortisiti Taşınması olarak Türkçeye çevrilebiliriz. Bu harita, diferansiyel vortisiti transferi ve sıcaklık adveksiyonu ile ortaya çıkan dikey hareketi tahmin etmek için kullanılır. Haritalarda bu değer ne kadar yüksekse dikey harekette o kadar yüksek demektir. Gördüğünüz üzere bölge genelinde pozitif değer hakim yani dikey hareket güçlü olacaktır.

    ngpaacc.png

    99h71sp.png


    CAPE/LI endekslerinin konvektif kararsızlığı sayısal olarak verdiğini biliyoruz. Aşağıya CAPE ve LI endekslerinin haritalanmış halini bıraktım. Bu iki endeksi biliyorsunuz ama ben yine de açıklayayım. CAPE dediğimiz şey havadaki konvektif kararsızlığın sayısal olarak modellenmiş halidir. Tek başına bir anlam ifade etmese de konvektivite tahminlerinin vazgeçilmezidir. LI endeksi ise Lifted Endekstir, bu endeks de havadaki konvektif kararsızlığı sayısal bir biçimde bizlere verir. Konvektivite tahminlerinin vazgeçilmez sayısal endekslerinden birisidir. Gördüğünüz üzere bu haritada neredeyse Ordu'ya kadar 4°C Lifted endeks hakim, konvektif hareketlerin başlaması için 3°C ve altındaki değerler uygundur. Yani Giresun'a kadar Lifted endeks uygun. CAPE ise +50J/kg değerden sonra uygundur. Buradaki haritaya göre CAPE endeksi bölgenin çoğunluğunda uygun ancak düşük LI endeksiyle çakışmayan yerler için oraj ihtimali düşük.


    Burada ise vorticity değeri var. Bizim vorticity dediğimiz şey havanın lokalize dönüşüdür. Siklonlarda ve troflarda her zaman saat yönünün tersine dönen bir pozitif girdap olduğunu biliyoruz. Aynı şekilde antisiklonlarda da bu saat yönünde negatif bir girdaba sahiptir. Bu girdabın orta ve üst seviyelerindeki adveksiyon, havanın yükselmesine veya alçalmasına sebep olan bir tepkiyle sonuçlanacaktır. Bu yüzden vorticity adveksiyonunu takip etmek bizlere hem bulutlar için hem de yağışların potansiyel konumları için fikir verir. Burada ise bölgemizde güçlü vorticity değeri var. Havadaki güçlü vorticity değeri bölgedeki tepe enverziyon noktasını yükselterek kararsızlığa katkıda bulunur.

    3znw6ou.png

    e2se219.png

    mzrlzyk.png


    Ayrıca Equilibrium Level Temperature değerini de açıklasam daha iyi olur diye düşünüyorum. Bizler Equilibrium Level yani EL değerini Skew-T diyagramlarından anlarız. EL seviyesinin soğuk olması daha yüksek tepe noktası anlamına gelir. Ve burada gördüğünüz gibi özellikle Rize-Hopa hattında düşük EL sıcaklığı daha yüksek bulut tepe noktası anlamına geliyor. Daha kalın bulut daha kuvvetli yağış anlamına gelir.

    qbhghry.png

    f0q7prd.png


    Konverjans ve Parsel Katmanı Derinliğinin değerlerine bakarak analize son vermek istiyorum. Atmosferde, konverjans dağılımı ve havanın dağılması oldukça karmaşıktır. Bazen konverjans düşük seviyede gerçekleşir ve farklılaşma yüksek görünür. Bizler konverjansı deep layer olarak alırız. Troposferin alt katmanlarındaki konverjans gelişimi havanın yukarı doğru hareketine sebep olup yağış oluşumuna neden olacaktır. Parsel Katman Derinliği ise haritalarda renkli alanla gösterilir. Mavi alan yani düşük değer sadece sığ tabakanın CAPE’i serbest bırakma enerjisi olduğunu gösterir. Renk tonu kırmızılaştıkça yani daha yüksek değere ulaştıkça daha yüksek seviyeden CAPE salınabilecek demektir.

    4jobqpk.png

    g1ktb6p.png


    Ayrıca bölgede soğuk-sıcak bulut arasındaki konvektif kararsızlık akışı güzel gözüküyor. Bu da konvekif kararsızlık olarak bir fayda olur.

    1kpsftu.png


    Jetler ayrıca bir alçak basınç alanının gücünü de değiştirebilir. Jetler üst kısımdan havayı emerek havanın daha yoğun hale gelmesine neden olur ve basıncı kısmi olarak düşürür. Bir sistem içindeki basınç ne kadar düşük olursa yağışı, rüzgarı da o kadar fazla olur. O yüzden bir yerde jetlerin hakim olması troposferik üst katmanlarında havayı yoğunlaştırır ve konveksiyonel hareket sebebiyle kararsızlığa katkıda bulunur. Gördüğünüz üzere aşağıdaki çıktıda da jetler bölgemizde hakim.


    Başta yazmıştım bir daha yazayım. Yağışın sürekli olduğu, çekilmediği yerlerde örtü olması muhtemeldir. Bunlar dışında tatmin edeceğini düşünüyorum. Kimse 30cm'lik bir sistem beklemesin yeter. Okuduğunuz için teşekkür ederim, iyi forumlar...

  • tebrikler hocam çok detaylı bir tahmin olmuş.

  • Hocam Trabzonun batısı Vakfıkebir Beşikdüzü çarşıbaşı tarafları yağışı az mı alacak koyler ne olur

  • Giresun'un doğusu derken orayı da kastetmiştim. Sen 400m rakıma çıkacaksan arkana yaslan yeter :)

    Zaten köydeyim hocam sistemi bekliyorum bugün eridi biraz geri alırız inşallah bu örtüyü, doğum gününüzü kutlar ve nice böyle analizlere diyorum hocam