PergamoN yorumunuzu bekliyoruz hocam
Araba kullanıyordum yeni eve girebildim (Edit; yazıyı hazırlarken biraz zaman geçti tabi) depremden haberim yoktu foruma girdiğimde bildirimleri görünce büyük bir deprem oldu zannettim öncelikle hissedenlere geçmiş olsun yoğun nüfuslu bir bölgede meydana gelen deprem daha çok ses getiriyor normal olarak.
Öncelikle depremin çözümünden başlayalım KD/GB uzanımlı doğrultu atımlı faylanma,KAF'la uyumlu bölge Kaf'ın etkisi altında zaten.
forum.havaforum.com/attachment/119149/
Kandilli'nin haritasından depremin lokasyonu ve en son güncellenen mta'nın diri fay hatları gösterimi;
Depremin çözümü ve lokasyonu baz alırsak 1999 Gölcük depreminin sonlandığı kesim çözüm ana fay hattıyla uyumlu 1999 Depreminin geç gelen artçısıda diyebilirsin, haritalanmayan küçük faylar mevcutsa tali kırıkta meydana gelen bir depremde diyebilirsin Kandilli deprem raporun tali kırık demiş,büyük deprem riski Ramazan hocanın dediği gibi bu kesimde çok düşük. 1999 Gölcük depremide, 1999 Düzce depremide birden fazla segment'in yırtılmasıyla oluşan büyük depremler KAF'bu bölgede Farklı kollara ayrılıyor.
forum.havaforum.com/attachment/119150/
Bu bölgedeki göllerin veya yükseltilerin sebebi Kaf'ın sıçrama yaparak farklı segmentlere ayrılmasından kaynaklanıyor.Sıçrama yapan segmentlerin arası genişleyip çöküyorsa gölü oluşturur.Doğrultu atımlı faylar sıçrama yaptığı kesimde birbirinin üstüne biniyorsa sıkışma yapısıyla yükselti oluşturur.Bu depremlerin çözümünde Oblik fay dediğimiz normal veya ters fay bileşimide görülür. Yakın örnek 5.7'lik Silivri açıkları depremi (her ne kadar tartışmalar olsada)
forum.havaforum.com/attachment/119153/
Şöyle bir bilgi mevcut 1999 Gölcük depreminde 5 ayrı segment kırılmışdır kırılan diğer segmentler yaklaşık doğu–batı konumlu iken Karadere segmenti hem K65°D doğrultusu ile hem de diğer segmentlerde ölçülen ötelenme (atım) değerlerinden daha düşük atım değerleri ile farklılık gösterir.. Yaklaşık 30 km. uzunluğunda olan bu segment 17 Ağustos 1999 depreminde oluşan yüzey faylanmasının doğu ucunu oluşturmaktadır. 140 km. uzunluğundaki 17 Ağustos 1999 depremi kırığında Karadere segmenti batısında ortalama 3.5-4 metre sağ yanal yer değiştirme gerçekleşmiştir. Karadere segmentinde gerçekleşen yer değiştirme ise ortalama 1.5-2 metre olmuştur. 12 Kasım 1999 Düzce depremi Karadere fayının doğu devamında yüzey faylanmasına neden olmuş ve bu durumda ortalama 4 metrelik yer değiştirme meydana gelmiştir.1999 deprem kırıklarında meydana gelen yer değiştirme miktarı açısından değerlendirildiğinde Karadere segmentinde yaklaşık 2 metrelik bir eksiklik ortaya çıkmaktadır. 1999 Gölcük depreminin en büyük artçı depremide 23 Ağustos 2000 tarihinde 5.8 Olarak bu fay üzerinde gerçekleşmişdir.
forum.havaforum.com/attachment/119158/
Anlaşılması açısından Kandilli haritasından fayın açı değişimini amatör olarak gösteriyorum.Mavi fay Düzce kırığı, kırmızılar D-B uzanımlı doğrusal çizgisellik gösteren kırılan diğer 4 segment.
forum.havaforum.com/attachment/119157/
1999 Gölcük depreminin İnsar verisi yine o bölgede gerçekleşen deformasyonun daha az olduğu görülüyor.
forum.havaforum.com/attachment/119155/
Düzce depremi kırığı ve artçıları Düzce depreminin oluşum mekanizması biraz daha karmaşık 7.2'lik bir depreme göre arazide haritalanan deprem yüzey kırığı oldukça kısadır.İkinci olarak, sismolojik ve bazı jeodezi gözlemlerdeki hakim doğrultu atımlı faya rağmen fay oldukça
düşük eğime (53º–73°) sahiptir. Bu durum arazi gözlemleriyle de uyuşmamaktadır.Yapılan modellemelerden muhtemelen Düzce
depreminin çok kırıklı bir deprem olabileceği ve düşey konumlu Düzce Fayı ile birlikte kuzeye doğru eğimli eski bir bindirme düzleminin de kırılmış olabileceği ihtimali ortaya çıkmaktadır denilmişdir. Daha sonraki çalışmalar ve arazi, gözlemlerinde Düzcede bazı yerlerde 2.5-3 Metreye yakın düşey atımlar gözlenmişdir.Artçı dağılımlarda çok kırıklı olduğunu gösteriyor zaten (Yukarıdaki İnsar veriside dahil veriler; Ziyadin Çakır,Aykut Barka,Bertrand Meyer,Rolan Armijo,Jean-Bernard De Chabalier) gibi isimlere aitdir.
forum.havaforum.com/attachment/119156/
Bu bölgedeki gerçekleşen tarihsel deprem kayıtlarına bakarak her 25-30 Yılda bir büyük deprem oluyor gibi birşeyden söz etmek mümkün değildir.Bu tamamen fayların kırılma şartlarına bağlıdır parçalı kırılan faylar daha kısa sürelerde +6'lık daha fazla depremler üretebilir tarihsel kayıtlardaki yıkıma neden olan depremlerin çoğuda yüksek ihtimal 6'lık depremleri içeriyor.Gölcük gibi Düzce depremi gibi 7'lik özellikle Gölcük depremi gibi birden çok segmenti yırtan kırılmalar süresini doldurmadan 20-30 Yıllık gibi sürelerde tekrarlanmasının mümkünatı yok.
Özellikle Kaf'ın batıya göçündeki bazı haritalarda 7'lik depremleri baz aldıkları için, bu bölgede fayın farklı kollara sıçrama yapmasıyla daha küçük ama yıkıcı etkileri olan 1943 Adapazarı/Hendek 6.6Ms 336 Can kaybı depremi çok dikkat çekmez.
Sonuç olarak bugün ki deprem bana göre Gölcük depreminde Karadere segmenti üzerinde oluşan atım azlığından kaynaklanan geç gelen artçı bir depremdir.Bir fay bir depremde kırıldığında fayın diğer kesimine göre atım azlığı oluşuyorsa , az atım oluşan kesim er yada geç bu atım azlığını depremlerle kapatır Bknz;Pütürge depremleri Doğanyol(Sivrice) depreminden sonra yaptığım yorumlardada o bölgedede atım azlığı olduğunu yazmış , depremlerin devam edebilceğinden bahsetmiştim sonuç olarak Doğanyol depreminin en büyük artçısıda (Kandilliye göre) 4 Ağustos 2020'de 5.7Mw olarak Pütürge'de gerçekleşti, geçtiğimiz günlerde 5.0Mw'lık bir deprem daha meydana geldi Pütürgüde o deprem hakkında birşey yazmadım çünkü başta sen olmak üzere yazılarımı takip eden çoğu kişi o bölgedeki riski biliyor.