Orta ve Doğu Karadeniz Raporlar-Yorumlar
- Silverhand
- Geschlossen
06:30-08:15 (GFS Sabah)
09:00-10:00 (ECMWF Sabah)
12:30-14:15 (GFS Öğlen)
18:30-20:15 (GFS Akşam)
21:00-22:00 (ECMWF Akşam)
00:30-02:15 (GFS Gece)
-
-
-
Trabzon için 15'i gece saatlerinde kar değerleri görülüyor. 16'sı gece saatlerine kadar devam edecek gibi. Birikim olma durumu olabilir. Yağış gece saatlerinde olacağı için Trabzon sahil 5cm hayal değil.
-
-
Ön Analiz
Rize-Hopa için thundersnow loading...
Aşağıya Hopa civarlarından bir Skew-T çıktısı bıraktım. Gördüğünüz üzere kırmızı, yeşil ve beyaz olmak üzere 3 çizgi var.
Yeşil olan dew point yani çiy noktasını gösterir.
Kırmızı olan havanın sıcaklığını gösterir.
Beyaz çizgi ise parsel sıcaklığını gösterir.
Skew-T diyagramlarında bu parsel sıcaklığı bizlere havadaki kararsızlığı gösterir. Biz bu çizgiyi ilk olarak LCL bularak başlarız.
LCL ise Lifting Condensation Level'dır yani bulutun oluşmaya başladığı yüksekliktir. LCL bulmak için ilk önce çiy noktasının başladığı yerden mixing ratio çizgisine(sağa doğru yatık olan çapraz çizgiler) paralel bir şekilde çizgi çekeriz sonrasında sıcaklığın başladığı yerden kuru adyabatik çizgisine(sola doğru yatık olan çapraz çizgiler) paralel bir çizgi çekeriz. Bu iki çizginin birbirini kestiği yer LCL noktası oluyor. Sonrasında LCL noktasından yaş adyabatik çizgisine paralel bir şekilde bir çizgi çekiyoruz. O çizginin pozitif alanı(kırmızı çizginin sağında kalan alan) bize CAPE değerini verir, negatif alanı(kırmızı çizginin solunda kalan alan) bize CIN değerini verir. Burada gördüğünüz üzere CAPE var CIN yok. Yani herhangi bir konvektif engelleme yok, bu güzel bir haber.
Aşağıya anlaşılır olması için rehber görsel bırakıyorum.
CAPE değeri 160J/kg, LI endeksi 0'C, K endeksi 24 ve TT 62 değerine kadar ulaşmış. Bunlar kış sezonu için mükemmel değerler. Aynı şekilde bulut tepe yüksekliği ise +5000m'ye kadar ulaşıyor. Rüzgarın analitik boyuttaki açısal kırılma derecesi de neredeyse yok denecek kadar az, aşağıya rüzgarın durumunu da bırakacağım. Ayrıca konvektif sıcaklık 37 fahrenheit ve o saatteki mevcut sıcaklık 37 fahrenheit gözüküyor. Yani konveksiyonel hareket için şartlar neredeyse tamamen uygun.
Tam saatinden çekemedim çünkü mevcut veriler 6 saat aralıkla metin çıktısını sunuyor o yüzden 48. saatten çektim çok bir fark yok. İlk attığım Skew-t diyagramında 500mb'a kadar doygun atmosferik katman vardı yani biz 500mb'a kadar olan rüzgarın açısal durumuna bakacağız. Gördüğünüz üzere 265° ve 275° verilmiş. Hatta 800mb'a kadar rügzar hiç bozmamış sonrasın çok minik oynamalar yaşamış ama hiçbir sorun teşkil etmiyor.
Buraya ise geçenlerde açıkladığım dikey hız olayını bıraktım. Dikey hız, havanın yükseldiği veya alçaldığı hızdır. Havanın yükseldiği yerler, yağış üretme olasılığı en yüksek olan yerlerdir. Dikey hız saniyede negatif mikrobar olarak ölçülür. Hızlar her zaman mesafenin zamana bölümüdür (km/h gibi) ve bu da farklı değil. Metre veya km yerine, ölçülen mesafe basınçtır. Yükseklik arttıkça basıncın azaldığı hatırlanarak, basınç ile yükseklik arasında bir ilişki kurulur. Bu ilişki nedeniyle, basınçta negatif bir mesafe aslında yükseklikte pozitif bir mesafedir, bu nedenle burada negatif bir mikrobar mesafesi kullanılır. Yani negatif olması daha güçlü düşey hız anlamına gelir bu da bizler için iyi bir şeydir. Yukarıdaki görselde ise Ordu'ya kadar aşırı negatif durum söz konusu yani çok güçlü düşey hız olacağı aşikar. Buradan da sıcaklık "yetersiz" olsa bile yağışın kuvvetlendiği anda kar olacağını anlıyoruz.
Burada da CAPE ve LI endekslerinin haritalanmış hali var. Bu iki endeksi biliyorsunuz ama ben yine de açıklayayım. CAPE dediğimiz şey havadaki konvektif kararsızlığın sayısal olarak modellenmiş halidir. Tek başına bir anlam ifade etmese de konvektivite tahminlerinin vazgeçilmezidir. LI endeksi ise Lifted Endekstir, bu endeks de havadaki konvektif kararsızlığı sayısal bir biçimde bizlere verir. Konvektivite tahminlerinin vazgeçilmez sayısal endekslerinden birisidir. Gördüğünüz üzere bu haritada neredeyse Rize/Fındıklı'ya kadar 0°C Lifted endeks hakim, konvektif hareketlerin başlaması için 3°C ve altındaki değerler uygundur. Yani Rize'ye kadar Lifted endeks uygun. CAPE ise +50J/kg değerden sonra uygundur. Buradaki haritaya göre CAPE endeksi Rize'ye kadar uygun.
Advection of 600hPa Geostrophic Vorticity by 900-300hPa Thermal Wind verisini görüyorsunuz. Biz bunu Termal Rüzgar Tarafından Jeostrofik Vortisiti Taşınması olarak Türkçeye çevrilebiliriz. Bu harita, diferansiyel vortisiti transferi ve sıcaklık adveksiyonu ile ortaya çıkan dikey hareketi tahmin etmek için kullanılır. Haritalarda bu değer ne kadar yüksekse dikey harekette o kadar yüksek demektir. Gördüğünüz üzere bölge genelinde pozitif değer hakim yani dikey hareket güçlü olacaktır.
Burada ise 850hPa'deki sıcaklık adveksiyonunu bıraktım. Soğuk hava adveksiyonu bölgede konveksiyonel hareketleri güçlendirerek havanın kararsız hale gelmesine neden oluyor. Bu da konvektif kararsızlık sonucu meydana gelen hava olayları için uygun bir ortam hazırlıyor.
Burada ise vorticity değeri var. Bizim vorticity dediğimiz şey havanın lokalize dönüşüdür. Siklonlarda ve troflarda her zaman saat yönünün tersine dönen bir pozitif girdap olduğunu biliyoruz. Aynı şekilde antisiklonlarda da bu saat yönünde negatif bir girdaba sahiptir. Bu girdabın orta ve üst seviyelerindeki adveksiyon, havanın yükselmesine veya alçalmasına sebep olan bir tepkiyle sonuçlanacaktır. Bu yüzden vorticity adveksiyonunu takip etmek bizlere hem bulutlar için hem de yağışların potansiyel konumları için fikir verir. Burada ise bölgemizde "kısmen" güçlü vorticity değeri var. Havadaki güçlü vorticity değeri bölgedeki tepe enverziyon noktasını yükselterek kararsızlığa katkıda bulunur.
Ayrıca Equilibrium Level Temperature değerini de açıklasam daha iyi olur diye düşünüyorum. Bizler Equilibrium Level yani EL değerini Skew-T diyagramlarından anlarız. İlk paragrafta bahsettiğim yaş adyabatik çizgiye paralel olarak çektiğimiz çizginin üst katmanda sıcaklık çizgisiyle kesiştiği yere biz EL(Equilibrium Level) deriz ve bu nokta bulutun tepe yapacağı noktadır. EL seviyesinin soğuk olması daha yüksek tepe noktası anlamına gelir. Ve burada gördüğünüz gibi özellikle Rize-Hopa hattında düşük EL sıcaklığı daha yüksek bulut tepe noktası anlamına geliyor. Daha kalın bulut daha kuvvetli yağış anlamına gelir.
Ve son olarak Konverjans ve Parsel Katmanı Derinliğinin değerlerine bakarak analize son vermek istiyorum. Atmosferde, konverjans dağılımı ve havanın dağılması oldukça karmaşıktır. Bazen konverjans düşük seviyede gerçekleşir ve farklılaşma yüksek görünür. Bizler konverjansı deep layer olarak alırız. Troposferin alt katmanlarındaki konverjans gelişimi havanın yukarı doğru hareketine sebep olup yağış oluşumuna neden olacaktır.
Parsel Katman Derinliği ise haritalarda renkli alanla gösterilir. Mavi alan yani düşük değer sadece sığ tabakanın CAPE’i serbest bırakma enerjisi olduğunu gösterir. Renk tonu kırmızılaştıkça yani daha yüksek değere ulaştıkça daha yüksek seviyeden CAPE salınabilecek demektir. Benim ilk başta gösterdiğim Skew-T diyagramında ise doygun hava katmanı sığ tabakadaydı yani buradaki parsel katmanının derinliğiyle o diyagram uyuşuyor yani CAPE'in dikey profildeki akımı daha iyi olacak anlamına geliyor. Bu da bulutun konvektif kararsızlıkla dolu olacağı anlamına gelir.
Arkadaşlar bunu konvektif bir tahmin olarak düşünebilirsiniz. Sistem için bahsettiğim genel tahmin değildir. Merak ettiğiniz bir şey olursa danışabilirsiniz. Okuduğunuz için teşekkür ederim, iyi geceler.
Hocam ayrıca bölgemize sokulan polar jet akımı da aşağıdaki havayı yukarı çekerek yukarı seviye konveksiyonunu arttırıyor doğrudur değil mi?
-
Burada yerler biraz beyazlamıştı çimenler falan iyi beyazladı erimeye başladıı
-
Hocam ayrıca bölgemize sokulan polar jet akımı da bir diverjans alanı oluşturarak yukarı seviye konveksiyonunu arttırıyor doğrudur değil mi?
Kardeşim yoktun bir süredir veya ben göremedim seni
-
Kardeşim yoktun bir süredir veya ben göremedim seni
Evet abi bir süre yoktum,hepimizi etkiledi bu deprem olayı.
Sorduğun için teşekkür ederim abim.
-
-
Evet abi bir süre yoktum,hepimizi etkiledi bu deprem olayı.
Sorduğun için teşekkür ederim abim.
Rica ederim kardeşim , selamlar
-
rizede herhangi bir cm beklentisi var mı?
-
-
15-17 şubat sistemi için benim naçizane öngörüm, kıyılar kesintisiz örtü oluşumu beklemesin. Ancak yağışın sık ve yoğun olduğu zamanlarda örtü oluşumları muhtemeldir. 200m ve üzeri rakımlı konumlarda oturanlar da içi rahat bir şekilde sistemi bekleyebilir. Kimi yüksek rakımlı köylerde de 1 m'ye yakın kar kalınlıkları ölçülebilir. Hatta yer yer geçebilir.
-
Bulancak - Giresun arası sürprizler yapabilir bu sistemde
-
-
Hocam ayrıca bölgemize sokulan polar jet akımı da aşağıdaki havayı yukarı çekerek yukarı seviye konveksiyonunu arttırıyor doğrudur değil mi?
Yani polar jet akımı üst seviyede diverjans alanı oluşturuyor,değil mi Palanci hocam?
-
-
-
icon sistemi yarim gün daha uzatmış gibi.
Mgm orta karadeniz kıyılarına kuvvetli kky dedigine göre bakalim takip edecegiz.
-
mgm zehirli ok atti kesin yapmaz kar hayırlu olsun sulukarımız samsun