Ravinsonde Rasatları

Meteorolojik Model Güncelleme Saatleri
06:30-08:15 (GFS Sabah)
09:00-10:00 (ECMWF Sabah)
12:30-14:15 (GFS Öğlen)
18:30-20:15 (GFS Akşam)
21:00-22:00 (ECMWF Akşam)
00:30-02:15 (GFS Gece)
  • Ravinsonde Rasatları


    Tarihçe


    1920 lerin başlarında Fransız bilim adamları BUREU ve İDRAC ile
    onlardan ayrı çalışan Rus bilim adamı MOLTCHANOV atmosferin çeşitli
    seviyelerindeki hava koşulları hakkındaki bilgileri, radyo dalgaları
    aracılığıyla toplamak ve yayınlamak için bir cihaz üzerinde çalışmaya
    başladılar. 1930 yılında Rus MOLTCHANOV bu günkü radiosonde cihazının
    atası denilebilecek ilk radiosonde cihazını geliştirmeyi başardı.


    Tanıtım


    Ravinsonde rasatları, radiosonde cihazı denilen ve balonla birlikte
    serbest atmosfere gönderilen rasat aletleri yardımıyla yapılır.
    Radiosonde cihazı, balonun yardımıyla serbest atmosferde yukarı çıkarken
    meteorolojik bilgileri eş zamanlı olarak ölçen ve istasyona gönderen
    alettir. Radiosonde cihazı, basınç, sıcaklık, nem değerlerini ölçen
    sensörlerden meydana gelmektedir. Bu sensörler yardımıyla elde edilen
    bilgiler, önceden belirlenmiş olan bir sıralama dahilinde ve belirlenmiş
    kısa zaman aralığında alıcı yer istasyonuna gönderilir. Rüzgar
    bilgileri ise radiosonde cihazının serbest atmosferdeki konumuna bağlı
    olarak elde edilen açı değerlerinden elde edilir. Ravinsonde rasatları,
    basıncın, sıcaklığın, nemin, rüzgar yön ve şiddetinin, yerden uçuşun son
    bulduğu yüksekliğe kadar yüksekliğin bir fonksiyonu olarak elde
    edildiği gözlemlerdir. Ravinsonde sistemi, bir balonu taşıdığı
    radiosonde cihazı, cihazdan gelen sinyalleri alan ve cihazı izleyen yer
    ekipmanı ve bilgileri işlemek için bilgisayar ünitesinden ibarettir.


    "Ravinsonde" kelimesi tam olarak, atmosferde yükseklikle, basınç,
    sıcaklık, nem ve rüzgar bilgilerinin elde edilmesini ifade eder.
    "Radiosonde" kelimesi ise atmosferde yükseklikle, basınç, sıcaklık ve
    nem bilgilerini ifade eder. Dikkat edileceği üzere bu iki kelimenin tek
    farkı rüzgar bilgileridir. Şu halde eğer bir istasyonda atmosferde
    yükseklikle, sıcaklık, basınç, nem ve rüzgar değerleri elde ediliyorsa
    bu rasatlara "Ravinsonde Rasatları" demek daha doğru olacaktır.


    Türk Ravinsonde İstasyon Şebekesi


    Ülkemizde 7 adet ravinsonde istasyonu bulunmaktadır. Bunlar, SAMSUN
    (41.20 N, 36.15E), İSTANBUL (40.58 N, 29.05 E), ANKARA (39.57 N, 32.53
    E), İZMİR (38.26 N, 27.10 E), ISPARTA (37.45 N, 30.33 E), DİYARBAKIR
    (37.55 N, 40.12 E), ADANA (37.03 N, 35.21 E) dir. Bu istasyonlar,
    yukarıda açıklandığı üzere, Türkiye’ yi etkileyen hava kütleleri ve
    ulusal ihtiyaçlar göze alınarak tesis edilmiştir. WMO geniş kara
    bölgeleri üzerinde ravinsonde istasyonlarının 250 km, sık nüfuslu
    olmayan yerlerde ve okyanuslarda ise 1000 km olarak tavsiye eder. Bu
    kriterler dikkate alındığında Türk ravinsonde istasyonları bu kriterlere
    uymaktadır. Aradaki mesafe ortalama olarak 500 km civarındadır. WMO
    günde bu istasyonların 4 defa rasat yapmasını tavsiye eder. Fakat
    istasyonlarımız bütün dünya genelinde uygulandığı gibi, 00 UTC ve 12 UTC
    olmak üzere günde iki defa rasat yapmaktadır.



    Türk Ravinsonde İstasyonları ve WMO Numaraları


    Sistem ve Ekipman


    Uçuş Sistemleri (Uçuş Takımı)


    Uçuş sistemleri veya uçuş takımı, bir balon, uçuşa yardımcı birimler
    ve radiosonde cihazından ibarettir. Balon, radiosondeyi serbest
    atmosferde istenilen bir yükselme oranında, istenilen yüksekliğe
    çıkarmak için kullanılır. Radiosonde cihazını balona bağlayan sistem,
    paraşüt, ışıklandırma birimi, bazı radiosonde cihazlarıyla birlikte
    kullanılan reflökterler uçuşa yardımcı birimler olarak
    adlandırılmaktadır. Radiosonde ise, istenilen meteorolojik değişkenleri
    ölçebilecek birimlerden (sensörler) ve elde edilen bu bilgileri
    istasyona gönderecek vericilerden ibarettir.



    Balonlar


    Meteorolojik amaçlı balonlar, doğal kauçuk hammaddesinden (lateks)
    veya sentetik kauçuktan (neopren) yapılmıştır. Lateks balonlar, neopren
    balonlara göre, şiştikleri zaman daha küresel bir görünüm arzederler ve
    aşağı atmosferde daha süratli ve muntazam bir yükselme oranına
    sahiptirler. Neopren balonlar şişirildiklerinde dikey gerilmeye
    müsaittir ve serbest atmosferde yükselirken balonun tepesi yassılaşır.
    Bu yüzden balon yavaşlar ve hantallaşır. Lateks balonlara oranla daha az
    muntazam yükselme oranına sahip olurlar. Neopren balonları rüzgarlı
    havalarda fırlatmak oldukça zordur. Ayrıca kötü hava koşulları için özel
    üretilmiş balonlar vardır.


    Balonlar gerek pilot balon rasatları gerekse ravinsonde rasatları
    için farklı hacim ve ağırlıklarda yapılmıştır. Genel olarak, pilot balon
    rasatlarında, 30 ve 100 gramlık balonlar kullanılır. Ravinsonde
    rasatları için de radiosonde cihazının ağırlığına göre, 600 ila 1500
    gram arasında balonlar kullanılmaktadır. Bu balonlar çeşitli boyutlarda
    olabilir. Pilot balon rasatlarında, balonun 15-20 km ye kadar çıkması
    esastır. Ravinsonde rasatlarında ise balonlar kullanılacak radiosonde
    cihazına göre tayin edilmelidir ve 30-35 km lik bir yükseklik bu
    rasatlar için esastır. Balonun ağırlığı arttıkça, (belirli bir ağırlığa
    kadar) çıkabileceği yükseklik de artar.


    Balon Şişirme Gazları


    Balonların şişirilmesinde havadan hafif gazlar kullanılmaktadır. Bu
    gazlar, Hidrojen, Helyum ve doğal gazdır. Devlet Meteoroloji İşleri
    Genel Müdürlüğü’nde ravinsonde rasatlarında hidrojen gazı
    kullanılmaktadır. Pilot balon rasatlarında ise duruma bağlı olarak bazen
    helyum gazı kullanılabilmektedir.


    Genellikle ravinsonde yer istasyonlarında pratikliği ve bir parça
    ucuzluğu sebebiyle hidrojen gazı kullanılmaktadır. Fakat hidrojen yüksek
    parlayıcılık oranına sahip bir gazdır. Bu tarafı da hidrojenin
    dezavantajını oluşturmaktadır. Hidrojen gazı, bir üretici tarafından
    imal edilip tüpler vasıtasıyla kullanılmaktadır ya da hidrojen
    jeneratörü tarafından üretilip kullanılmaktadır. Ülkemizde hidrojen
    jeneratörler yardımıyla üretilmektedir.


    Helyum hidrojenden daha hareketsiz yani durağan bir gazdır. Aynı
    zamanda hidrojenden daha güvenli bir gazdır. Helyumun daha güvenli olası
    nedeniyle dünyada güvenlik açısından hassas bölgelerde, gemilerde ve
    mobil operasyonlarda helyum kullanılmaktadır. Helyum genellikle tüplerde
    kullanılır. Bazen sıvı helyum da operasyon özelliğine yer avantajı
    sağlamak amacıyla kullanılabilir.


    Doğal gaz dünyada özellikle kutup bölgelerinde kullanılır. Çünkü
    kutuplarda hazır elde edilebilirlik avantajı vardır ve uzak bölgelerde
    bu yüzden hidrojen ve helyuma göre daha ucuzdur. Doğal gaz hidrojenden
    daha fazla yanıcılığı, parlayıcılığı ve birim hacim başına düşen
    kaldırma kuvvetinin diğer iki gazdan daha az olması nedeniyle kutuplar
    dışında daha az kullanılmaktadır.



    Uçuşa Yardımcı Birimler


    Uçuşun gerçekleştirilebilmesi ve rasat açısından uçuşun güvenli hale
    getirilebilmesi için uçuşa yardımcı birimler tasarlanmıştır. Bunlar
    paraşüt, ışıklandırma birimidir.


    Paraşütler


    Balon patladıktan sonra serbest düşmeye geçtiği zaman,
    yerde, özellikle yerleşim yerlerinde hasara sebep olabilir.
    İstasyonlarımız şehir merkezine yakın bölgelerde bulunduğu için can ve
    mal emniyeti bakımından mutlaka paraşüt kullanılmalıdır. Kullanılacak
    paraşütler gök yüzü fonlarından ayırt edilebilecek parlak renklerde
    olmalıdır.


    Işıklandırma Birimleri


    Antenin, uçuş başlangıcında, manuel olarak radiosondeye kilitlenmesi
    gereken sistemlerde, gece yapılan fırlatmalarda, ışıklandırma birimi
    kullanılmaktadır. Salıvermenin 5. dakikasına kadar, ışıklandırma birimi
    gece şartlarında operatöre büyük kolaylık sağlamaktadır.


    Radiosonde Cihazları


    Radiosonde cihazı, radyo dalgaları aracılığıyla, herhangi bir yer
    alıcı istasyonuna basınç(P), sıcaklık(T) ve nem(U) değerlerini otomatik
    olarak gönderen ve balon yardımıyla taşınan, enerji kaynağı olarak ta
    pili kullanan meteorolojik ölçüm cihazıdır.


    Radiosondeler dünyada pek çok ülke, firma ve acentalar tarafından
    üretilmektedir. Fakat tıpkı otomobil üretiminde olduğu gibi
    radiosondelerde de belirli bir standart vardır ve hepsinin çalışma
    prensibi aynıdır. Radiosonde cihazlarının temel parçaları, meteorolojik
    sensörler, elektronik bilgi kodlayıcıları ve telemetrik (radyo
    dalgalarını kullanan) transmitter (gönderici) dir. Ölçülen basınç,
    sıcaklık ve nem bilgileri kullanılarak, jeopotansiyel yükseklik ve işba
    sıcaklığı değerleri elde edilir. Bazı radiosondelerde bu parçalara ek
    olarak, rüzgar elde etme metotlarında, VLF, LORAN-C Sistemi ve GPS
    Sistemi (Küresel Konumlama Sistemi) gibi sistemleri desteklemek amacıyla
    NAVAID sensör ve translatör (çevirici) kullanılmaktadır.


    Meteorolojik Sensörler


    Radiosonde cihazlarında kullanılan meteorolojik sensörler,
    atmosferde, yüksekliğin bir fonksiyonu olarak, basınç, sıcaklık ve
    nispi nem değerlerini ölçerler. Sensörler fabrikalarda kalibre
    edilmişlerdir. Kalibrasyon değerleri uçuş öncesi hazırlıkları yapılırken
    tamamen kontrol edilmelidir. Böylece, salıverme öncesinde, tüm
    radiosonde parçalarının uygun şekilde çalıştığı test ve kontrol edilmiş
    olur.


    Basınç sensörü, uçuşun başlangıcından itibaren balonun patlamasına
    kadar geçen sürede, yüksekliğin bir fonksiyonu olarak basınç değerlerini
    uçuş şartlarında ölçer. Bu sensör, genellikle içi boşaltılmış bir
    anaroid barometredir. Sensör basınçtaki değişmelerde esneyen bir parça
    içerir. Parçadaki esneme, basınçta meydana gelen değişiklikle
    orantılıdır. Esnemedeki bu değişiklik kapasidans olarak ya da bir
    elektronik düzeneği dengeleyecek denge voltajı olarak rapor edilir.
    Buradan şu anlam çıkmaktadır; basınçtaki değişim bir barometre
    tarafından, barometrenin basınca duyarlı parçası tarafından algılanır ve
    bir takım elektronik birimler tarafından elektrik akımına çevrilir.
    Böylece basınç bilgilerine ait elektronik işaretler (sinyaller) elde
    edilmiş olur. Basınç sensörleri genellikle +50 ve -90 °C arasındaki
    sıcaklık değerlerindeki basınç değerlerini ölçmek amacıyla dizayn
    edilmişlerdir.


    Sıcaklık sensörü, uçuşun başlangıcından itibaren balonun patlamasına
    kadar geçen sürede, yüksekliğin bir fonksiyonu olarak sıcaklık
    değerlerini uçuş şartlarında ölçer. Bu sensör, resistans ve
    kapasitanstaki meydana gelen sıcaklık değişimlerini elektronik işarete
    çevirir. Sıcaklık sensörleri kısa ve uzun boylu radyasyonlardan
    etkilenebilir.


    Nem sensörü, uçuşun başlangıcından itibaren balonun patlamasına kadar
    geçen sürede, yüksekliğin bir fonksiyonu olarak nem değerlerini uçuş
    şartlarında ölçer. Günümüz radiosondelerinde, nem sensörü olarak karbon
    elemente ve ince zar kapasitansına sahip elektriksel sensörler
    kullanılmaktadır.


    Navaid Sinyalleri İle Rüzgar Elde Etme Metodu


    Dünyada bazı radiosonde cihazları,
    daha önce bahsedildiği gibi, NAVAID sensörleri ile yerde kurulu veya
    uydudaki sabit verici merkezleri yardımıyla rüzgar bilgilerini elde
    etmektedir. Yeryüzünde kurulmuş bulunan sabit istasyonlardan LORAN veya
    VLF sinyalleri ile radiosonde cihazlarında bulunan NAVAID sensörüyle
    bilgi alışverişi yapılarak rüzgar değerleri elde edilmektedir. Uzayda
    bulunan uydulardan yararlanılarak GPS Sistemi (Küresel Konumlama
    Sistemi) aracılığıyla yine radiosonde cihazında bulunan NAVAID sensörü
    ile birlikte rüzgar değerleri elde edilmektedir. Gerek LORAN ve VLF
    sabit istasyonları gerekse GPS uydularının kullanılma sebebi balonun
    serbest atmosferdeki pozisyonunun tespit edilmesi içindir. Uydu-VLF,
    LORAN istasyonları ve ravinsonde istasyonu arasında, cihazdan gelen
    sinyaller doğrultusunda açı değerleri elde edilmektedir. Aşağıda GPS,
    LORAN ve VLF sistemlerinden bahsedilmiştir.


    GPS (Küresel Konumlama) Sistemi


    GPS Sistemi 24 adet uydu takımından oluşmaktadır. Bu uydu takımının
    her birisi 1575.41 (L1) ve 1227.60 (L2) MHZ lik frekanslara sahip olmak
    üzere sinyalleri nakletmektedir. L1 Bandı, sivil konumlandırma amacıyla
    ayrılmıştır. 2 MHZ lik taşıyıcı frekans genliğine sahiptir. GPS Sistemi
    yardımıyla 0.5 m/sn doğruluğunda rüzgar değerleri elde edilmektedir.
    Ülkemizde halihazırda GPS sistemi kullanılarak rasatlar yapılmaktadır.


    LORAN-C Sistemi


    LORAN-C istasyonları, sinyalleri 100 KHZ lik taşıyıcı frekans
    üzerinden nakleder. Radiosonde cihazı üzerinde bulunan sensör yardımıyla
    LORAN sabit istasyonlarından bilgi alışverişi olmaktadır ve bu işleme
    de LORAN çevrimi adı verilir. LORAN-C sistemi küresel bazda değildir ve
    bölgesel olarak sınırlandırılmıştır. Ayrıca, nakletme güçlüğü, uzay
    dalgaları kirliliği ve geometrik nedenler bir dezavantajdır. LORAN-C
    Sistemi yardımıyla 0.5 m/sn doğruluğunda rüzgar değerleri elde
    edilmektedir.


    VLF Sistemi


    Dünyada çok yaygın olmayan bu sistem aracılığıyla 3 m/sn doğruluğunda rüzgar değerleri elde edilmektedir.


    Radiosonde Cihazında Bilgilerin Elektronik Olarak Şifrelenmesi


    Radiosonde cihazında çeşitli sensörler yardımıyla elde edilen basınç,
    sıcaklık ve nem bilgileri, radiosonde cihazı tarafından elektronik
    olarak şifrelenerek gönderilmektedir. Bu olaya bilgi şifreleme
    elektroniği adı verilir. Bilgi şifreleme elektroniği, çeşitli sensörleri
    örnek olarak dener, sensör sinyallerini elektronik işarete çevirir
    (şifreler) ve işaretleri radiosonde cihazının taşıyıcı frekansı
    üzerinden alıcıya gönderir. Her ölçüm için örnekleme oranı, gönderilecek
    bilgiden çıkarılabilen ve atmosferik şartları temsil eden bir oran
    olmalıdır. Genel olarak radiosondelerin örnekleme oranları 1 den 6 ya
    kadar ikincil sıradadır. Elde edilen bilgiler, digital veya analog
    formlarda, radiosondenin taşıyıcı frekansı üzerinden AM (genliksel
    modül) veya FM (frekans modülasyonu) üzerinden gönderilebilir. Digital
    (sayısal) radiosondede sensör sinyalleri digitize (sayısallaştırma)
    edilir. NAVAID sensör içeren radiosondelerde ise, elektronik
    radiosondenin taşıyıcı frekansı ile NAVAID sinyalleri birleştirilir.


    Yeraltı Sistemleri


    Ravinsonde rasatlarında, dünyada kullanılan farklı yer sistemleri
    bulunmaktadır. Bu yüzden istasyonlarımızda bulunan yer sistemlerinin
    ayrıntılarına girilmeyecektir. Çünkü bu sistemler gelişen ve değişen
    teknolojiye göre hızla yenilenmekte ve gereksiz ayrıntılar yok
    edilmektedir. Yer sistemleri tipik olarak izleme, bilgi alma, sinyal ve
    bilgi işleme fonksiyonlarını yerine getirmektedir.


    Antenler


    Yer sistemlerinin antenleri, radiosonde cihazlarının sinyallerini
    arar, onun yardımıyla sinyal amplifikasyonu sağlarlar ve antenler yönsel
    ise radiosondelerin izlenmesine olanak sağlar. Eğer yön bulma rüzgar
    arama için faydalı ise, anten fonksiyonu sinyal şiddetinden çok daha
    önemlidir.


    RDF Rüzgar Anteni (Radioteodolit)


    Bir Radyo Sinyal Arama (RDF) anteni,
    1680 MHZ lik Meteorolojik Yardımlar Bandında bilgi nakleden bir
    radiosonde vericisini izlemek amacıyla tasarlanmıştır. Anten pozisyonu
    bilgisi, (yani, azimut ve elivasyon açıları) uçuş sırasında radiosonde
    pozisyonundaki değişmeleri belirlemek için, radiosondenin yükseklik
    hesaplamalarıyla birlikte elde edilmiştir. RDF antenleri bu açı
    değerlerini saptar. Pozisyondaki bu değişmeler uçuş sırasındaki
    karşılaşılan rüzgarın temsili olarak alınırlar. RDF anteni radioteodolit
    olarak ta adlandırılır. Bir parabolik çanak anten, 0.05 dereceye kadar
    azimut ve elivasyon açılarını tespit edebilir. Daha yeni jenerasyon RDF
    antenleri aynı doğrulukta açıları elde edebilir ve daha az hareketli
    parçaya sahiptir. Elverişli anten yükselme (elevation) açılarıyla RDF
    sistemleri 1 m/sn ye doğrulukta rüzgar unsuru sağlar.


    Diğer Antenler


    RDF olamayan rüzgar bulma antenleri, radiosondenin telemetrik
    sinyalini yalnızca sezmeye ve genişletmeye ihtiyaç duyarlar. Şimdiki
    NAVAID işlem üniteleri, LORAN-C, VLF ve GPS sistemleri için
    kullanılmaktadırlar.



    Veri İşleme Sistemleri


    Radiosonde cihazı aracılığıyla elde edilen sinyaller, elektronik
    ortamda bilgisayara veri yani meteorolojik bilgiye dönüştürülür. Veri
    işleme üniteleri bilgisayarlar, uygun rasat programları ve yardımcı
    donanımlardan oluşmaktadır. Bu sistemlerin, rasatları inceleme, yayın
    yapma ve gözlem sonuçlarının kopyasını yapabilme gibi özelliklere sahip
    olması gerekmektedir. Gözlemler sonucunda oluşturulan en temel veri WMO
    standartlarına göre oluşturulan, Temp Kodu’dur. Ayrıca veri işleme
    sistemleri, devam eden rasadın gidişatı hakkında operatöre yardımcı
    olmalıdır. Bu amaca uygun olarak, SkewT-LogP diyagramı, Termodinamik
    diyagramlar ve rüzgar diyagramları rasat programında yer almalıdır.
    Ayrıca veri tabanı özelliğine de sahip olmalıdır.



    Ravinsonde Rasatlarının Kullanıldığı Alanlar


    Ravinsonde rasatlarının en temel amacı hava tahmini ve analizidir.
    Standart izobarik seviyelere ait yükseklik, basınç, sıcaklık, nem ve
    rüzgar bilgileri haritalara işlenerek hava tahmin ve analiz çalışmaları
    yapılır. Ravinsonde rasatları, günümüzde sayısal hava tahmin
    modellerinin en temel verilerindendir. Ayrıca sivil ve askeri amaçlı her
    türlü havacılık amaçları için ravinsonde rasatları çok önemlidir.
    Özellikle SkewT-LogP diyagramı lokal hava durumunun ravinsonde rasatları
    yardımıyla analizinde çok önemli bir işleve sahiptir. Hava kirliği
    tahmin, model ve analizi aşamalarında ravinsonde rasatları
    kullanılmaktadır.


  • Ben keçiörende eski meteoroloji ankara ölçüm istasyonunun yanında oturuyorum eskiden burda uzun direkler direğe bağlı bir sürü teller vardı şimdi kalktı tabi ölçümler başladığında bizim evdeki elektronik cihazları (tv radyo vb..) kullanmakda zorlanıyorduk şükür kurtulduk şimdi :biggrin:

    Herşeyin Hayırlısı... 2012-2013