Orta ve Doğu Karadeniz Raporlar-Yorumlar

Meteorolojik Model Güncelleme Saatleri
06:30-08:15 (GFS Sabah)
09:00-10:00 (ECMWF Sabah)
12:30-14:15 (GFS Öğlen)
18:30-20:15 (GFS Akşam)
21:00-22:00 (ECMWF Akşam)
00:30-02:15 (GFS Gece)
  • SSW lokal anlamda etkili olan bir durum değil. Çok geniş çapta Kuzey yarımkürenin tamamını etkileyen bir durum.

    hocam statosfer katman ısınması tabiki geniş bir alan çekip alıyonuz :P yani lokasyon derkeni türkiye etki alanı batı karadeniz taraflarında doğu karadenize göre etkisi görülmeye başladı sistem iniş yönünde yanlışım varsa af ola :S

  • hocam statosfer katman ısınması tabiki geniş bir alan çekip alıyonuz :P yani lokasyon derkeni türkiye etki alanı batı karadeniz taraflarında doğu karadenize göre etkisi görülmeye başladı sistem iniş yönünde yanlışım varsa af ola :S

    SSW'den SSW'ye değişir o. Yani her SSW'de o olacak diyemeyiz, genel anlamda sistemler batıya indiği için öyle gözüküyor olabilir, yani bu SSW'ye özel bir durum değil. SSW olmasa da sistemler çoğunlukla batıya iniyor.

  • SSW'den SSW'ye değişir o. Yani her SSW'de o olacak diyemeyiz, genel anlamda sistemler batıya indiği için öyle gözüküyor olabilir, yani bu SSW'ye özel bir durum değil. SSW olmasa da sistemler çoğunlukla batıya iniyor.

    teşekkür ederim bu açıdan düşünmemiştim bakış açım her güncellemede batı karadeniz üzerinden sokulma denemesi yaptığından ötürü etki alanı olarak düşünmemdi bilgi için teşekkürler hocam 8)

  • Ah ah ne güzel zamandı. Sinerjiklerin başında geliyorum ama ben de kaybettim kaybetcem artık abi bıktım.

    Bundan sonra bir de 26'sında yağdı. Zamanı gelince paylaşacağım. Ben hep ümitvarım ama bu seneki sürekli öteleme, sabah başka akşam başka grafikler cidden yordu.

  • Ah ah ne güzel zamandı. Sinerjiklerin başında geliyorum ama ben de kaybettim kaybetcem abi artık bıktım.

    pes etmek yok kardeşim bugün başka bir güncelleme ile karşımıza çıktı GFS. Sabah var olan ab öğle yok, öğle olan ab alanlarının basınç diyagramlarına bakıyorum kesinlik yok :) Bu modellerden bilgi olarak ne koparırsak kar kardeşim.

    Takibe devam ama temkinli bir şekilde

  • Dün bahsettiğim +EAMT/+NAMT ilişkisi adına ayrıntılı bir yazı yazdım, merak edenler okuyabilir...

  • Ben bunları niye göremiyorum.Hangi konuda bu

    Model konusundaydı hocam. Sanırım buraya atsam daha iyi olacak.



    *Öncelikle konu dışına çıkmadığımı belirtmek istiyorum, umarım yönetim bu mesajı silmez. Hem momentum olayını kavrayabilmek hem de modelde olan olayların sebeplerini anlamak adına yazdım. Modeli yorumlayarak ona göre bir şey söylüyorum eğer konu dışıysa silebilirsiniz.


    Dün akşam bahsettiğim +EAMT/+NAMT ilişkisini anlatmak amacıyla sizlere bu yazıyorum. İlk olarak bu iki torkun ne olduğunu açılayayım. EAMT yani East Asian Mountain Torque(Doğu Asya Dağ Torku) adından da anlaşılacağı üzere Asya'nın doğusunun bir kısmında olan yüksek basınç hakimiyetinin sebep olduğu torktur, etkisi basitçe PacJetleri yani Pasifik jetlerini güçlendirmesidir. NAMT ise North American Mountain Torque(Kuzey Amerika Dağ Torku) bunda ise Kuzey Amerika'nın bir kısmının yüksek basınç hakimiyetinde olması sebepli olan torktur, etkisini ise basitçe AtJetleri yani Atlantik Jetlerini güçlendirmesi olarak açıklayabiliriz. Yalnız her YB hakimiyetinde MT(Mountain Torque) var diyemeyiz çünkü daha farklı dinamikleri var.


    İlk olarak mevcut olarak Doğu Asya'da olan YB hakimiyetinin torka sebep olup +EAMT tetikleyeceğini dolayısıyla PacJetlerin güçleneceğini görebiliyoruz. PacJetlerdeki bu güçlenme Pasifikteki Alçak Basıncını derinleştiriyor. Orada bulunan derin Alçak basıncı klasik AB karakteristliği gösterip Kuzey Yarımkürede saat yönünün tersine dönerek Pasifikten bir sırt çıkmasına sebep oluyor(Alaskan Ridge/Alaska Sırtı). Bu sırt devamında kutuptan ABD'ye sistem inmesine sebep oluyor. ABD'ye sistem inince mevcut soğuklar bir termik yüksek basınç oluşumuna neden oluyor. Oluşan bu YB Kuzey Amerika'da bir tork yapıyor(+NAMT). Tetiklenen +NAMT, AtJetleri güçlendiriyor. Güçlenen AtJetlerinin durumunu izleyerek bir fikir sahibi olabiliriz, onu zaman gösterecek. Aşağıda adım adım göstererek anlatacağım.


    *Doğu Asya'daki mevcut YB hakimiyeti +EAMT(East Asian Mountain Torque) tetikliyor. Akabinde tork sebepli PacJetler güçleniyor.


    *Pasifikte güçlenen jetler aşağıda göze çarpıyor.


    *Derinleşen AB, dönme hareketiyle Alaska Sırtını yükseltiyor. Pasifikte gözüken 955mb AB, +EAMT sebepli güçlenen PacJetler kaynaklı bu denli derinleşebiliyor. Akabinde bu AB, Batı ABD'de gözüken 1037mb'lık Alaska Sırtını yükseltip Amerika'ya sistem inmesine sebep oluyor. Bunların hepsi kelebek etkisine bağlı.


    *Yukarıda bahsettiğim olayı burada çizerek anlatmaya çalıştım. Gördüğünüz üzere ABD'ye sistem iniyor ve bu sistemin 850hPA sıcaklıklarını da bırakıyorum çünkü her sistem akabinde Termik YB oluşturamaz, belirli bir soğuğu olmalıdır. İnen bu sağlam soğuklar akabinde termik YB oluşturarak bölgede YB hakimiyetine sebep olacaktır.


    *Aşağıya oluşan termik YB'lere dair bir kaç fotoğraf bıraktım. Bu yüksek basınç hakimiyeti bölgede +NAMT tetikliyor ve AtJetleri kuvvetleniyor.


    *Olay sadece bununla da sınırlı değil. Çünkü 200'lü saatlerin başında bir daha kısmi olarak +EAMT etkili kısmi güçlenen PacJetler ve derinleşen bir AB daha görüyoruz. Bunun akabinde sırt yükselişi ve bir sistem daha iniyor. Bu da bir kez daha +NAMT tetikleyerek AtJetlerin güçlenmesine yol açabiliyor. Kısmi +EAMT dememdeki sebep YB hakimiyetinin durumu.

    150496-85b53d8650e574369bf72c-png


    *Derinleşen Aleut Alçak basıncı Batı ABD'den sırt yükselmesine neden oluyor. Yükselen sırt kuzeyden bir akış olmasını sağlıyor ve haliyle bir sistem daha iniyor.


    *İnen bu sistem bir daha termik YB oluşumuna neden olarak bir daha +NAMT tetikliyor ve haliyle AtJetler bir daha güçleniyor.

    3lpmmbi.png

    t5sq9on.png


    *Peki Kerem bunlar ne işimize yarayacak, sen neden bunu yazdın? diyorsanız, arkadaşlar forumda biraz heves eksikliği görüyorum. Şahsen insanların bu tür şeyleri biraz araştırmasını istiyorum, belki de bu yazıdan sonra bazılarımız gidip araştırma yapacak, amacım araştırmaya teşvik etmek. Bizim açıdan olumlu yanı ise güçlenen AtJetlerin Britanya-İskandinav'yada YB hakimiyeti yapabilme "ihtimali", hala daha kesin bir şey yok sadece ihtimaller üzerinden değerlendirebiliyoruz umarım lehimize gelişmeler olur. Aşağıya bir veri bıraktım ona bakarak anlayabiliriz. Aklınıza takılan bir soru olursa sorabilirsiniz, elimden geldiğince cevaplamaya çalışırım. Eğer rahatsız olan varsa özür dilerim.

    8rwshht.gif

  • Abi dün ki çıktıyı açıklamak için model konusuna attı kerem. Galiba o yüzdendir

    Aslında dünkü çıktıya özel bir durum değil. Genel anlamda atmosferik açısal momentum ile ilgili. Tropik zorlamalar sonucu oluşan torklar genel anlamda etkili oluyor. Yani sadece jetlerler ilgili değil, bu tork Dünya'nın dönüş hızını bile yavaşlatabiliyor.