Offf yav yeni Samsun oluştu resmen 2. kütleyi kaçırdık yav rüzgar böyleyken
Trabzonun doğusu ve Rizede şu sıralar potansiyel düşüklüğü var.
Offf yav yeni Samsun oluştu resmen 2. kütleyi kaçırdık yav rüzgar böyleyken
Trabzonun doğusu ve Rizede şu sıralar potansiyel düşüklüğü var.
kuzeyin_oglu abi senin oralarda durum nasıl?
İnan bilmiyorum
Yüzünü hiç görmedim ki tanıyıp selam vereyim
Çok basit,sokaktaki en yakışıklı kişi Orasa abimdir
Bizim olay ayrı bir seviye hocam Orasa abim yan apartmanda adamı hala göremedim
Hiç sokakta falan da karşılaşmadınız mı ya
Alles anzeigenSistem Analizi
Öncelikle merhaba arkadaşlar. Bu sistem rüzgar yönü açısından hem ağlatan hem de güldüren bir sistem. Yağış açısından Giresun'un doğusu ve Rize-Hopa hattı coşacak. Gerze, Samsun, Ordu, Giresun ve Trabzon ise diğer yerlere nazaran daha az yağış alacak. Ayrıca soğuklar bölge genelinde -8°C hakim. Normal bir zamanda bu sıcaklık değeri yetersiz görülebilirdi ancak dün yaşadığımız sistemden ötürü dağlarımızda adyabatik soğuma kaynaklı güçlü soğuklar var. Bu soğukların olduğu bölgeden hafif bir esinti bile yer seviyesinde soğumaya yol açacaktır. O yüzden -8°'C sizlere yetersiz gelmesin, tabii yine yetersiz bir değer ancak her zamanki -8°C'den daha iyi olacak. Bu dediklerimle beraber yağışın kesilmediği yerlerde örtü oluşumu muhtemeldir, yağış kesildiği vakit sıcaklıklarda artış meydana gelecektir bu da ufak bir beyazlamayı bile eritecektir.
İlk olarak bu sistemin bize tam inmediğini, sadece faydalandığımızı söylemek istiyorum. Gerek Azor yüksek basıncının konumu gerek Atlantikteki dinamik alçak basınçların hareketi gerekse PNJetlerin izlediği yol sebebiyle sistem bu şekilde iniyor. Jeopotansiyel yüksekliğin özellikle bölgemizde düşük olması güzel bir haber. Önceki yani dünkü sistemden basınç olarak daha farklı bir durum var. Çünkü biz dü yağışları yaklaşık 1030mb ile aldık şimdi ise 1020mb basınç seviyesinde alacağız gibi. Daha derin alçak basınç olması haliyle yağışları da arttırıyor.
Cephesel anlamda baktığımız zaman tam tamına 3 adet cephe alacağımızı görüyoruz. İlk olarak sıcak cephe alıyoruz peşine soğuk cephe geliyor. Sonrasında ise sistem sonlarına doğru oklüzyon cephe oluşumu görüyoruz. Oklüzyon cephe oluşumunu sistemin bölge genelinde sıcak ve soğuk cephe oluşturup sonrasında soğuk cephenin sıcak cepheden daha hızlı hareketi sebebiyle ikisinin birleşip yükselmesine bağlayabiliriz. Soğuk cephe arkasındaki havanın sıcak cephe gerisindeki havadan daha soğuk olması sebepli oluşan cepheye biz soğuk oklüzyon cephesi diyoruz. Bu tür soğuk cepheler kısmi konvektif kararsızlık, ani rüzgar hamleleri gibi şeylere sebep olabilir.
Şimdi her zaman baktığımız dew point yani çiy noktasına bakacağız. Bölgemizde değerler uygun gözüküyor. Yani sıcaklık değeri uygun olmasa bile dew point değerinin uygun olması halinde yağış kar olarak düşecek anlamına geliyor. Sizlere daha önce de anlatmıştım ama kısa bir özet geçeceğim. Çiy noktası havadaki nem ve sıcaklıkla ilişkili bir değerdir ve kar yağışı tahminlerinin kilit taşlarından birisidir. Nem arttıkça bu değer de artar. Yüksek dew point değeri yüksek nem anlamına gelir. Nemin yüksek olması kar tanelerinin aşırı nem devinimi yüzünden sıvılaşmasına neden olabilir. Bu yüzden bizler düşük dew point değerini her zaman ararız, isteriz.
Biraz da dikey karışımdan bahsedeyim. Aşağıya geçenlerde açıkladığım dikey hız olayını bıraktım. Dikey hız, havanın yükseldiği veya alçaldığı hızdır. Havanın yükseldiği yerler, yağış üretme olasılığının en yüksek olduğu yerlerdir. Dikey hız saniyede negatif mikrobar olarak ölçülür. Hızlar her zaman mesafenin zamana bölümüdür (km/h gibi). Metre veya km yerine, ölçülen mesafe basınçtır. Yükseklik arttıkça basıncın azaldığını biliyoruz. Bu yüzden basınçta negatif bir mesafe aslında yükseklikte pozitif bir mesafedir, bu nedenle burada negatif bir mikrobar mesafesi kullanılır. Yani negatif olması daha güçlü düşey hız anlamına gelir bu da bizler için iyi bir şeydir. Aşağıdaki görselde ise Samsun'a kadar aşırı negatif durum söz konusu yani çok güçlü düşey hız olacağı aşikar. Buradan da sıcaklık "yetersiz" olsa bile yağışın kuvvetlendiği anda kar olacağını anlıyoruz.
Advection of 600hPa Geostrophic Vorticity by 900-300hPa Thermal Wind verisini görüyorsunuz. Biz bunu Termal Rüzgar Tarafından Jeostrofik Vortisiti Taşınması olarak Türkçeye çevrilebiliriz. Bu harita, diferansiyel vortisiti transferi ve sıcaklık adveksiyonu ile ortaya çıkan dikey hareketi tahmin etmek için kullanılır. Haritalarda bu değer ne kadar yüksekse dikey harekette o kadar yüksek demektir. Gördüğünüz üzere bölge genelinde pozitif değer hakim yani dikey hareket güçlü olacaktır.
CAPE/LI endekslerinin konvektif kararsızlığı sayısal olarak verdiğini biliyoruz. Aşağıya CAPE ve LI endekslerinin haritalanmış halini bıraktım. Bu iki endeksi biliyorsunuz ama ben yine de açıklayayım. CAPE dediğimiz şey havadaki konvektif kararsızlığın sayısal olarak modellenmiş halidir. Tek başına bir anlam ifade etmese de konvektivite tahminlerinin vazgeçilmezidir. LI endeksi ise Lifted Endekstir, bu endeks de havadaki konvektif kararsızlığı sayısal bir biçimde bizlere verir. Konvektivite tahminlerinin vazgeçilmez sayısal endekslerinden birisidir. Gördüğünüz üzere bu haritada neredeyse Ordu'ya kadar 4°C Lifted endeks hakim, konvektif hareketlerin başlaması için 3°C ve altındaki değerler uygundur. Yani Giresun'a kadar Lifted endeks uygun. CAPE ise +50J/kg değerden sonra uygundur. Buradaki haritaya göre CAPE endeksi bölgenin çoğunluğunda uygun ancak düşük LI endeksiyle çakışmayan yerler için oraj ihtimali düşük.
Burada ise vorticity değeri var. Bizim vorticity dediğimiz şey havanın lokalize dönüşüdür. Siklonlarda ve troflarda her zaman saat yönünün tersine dönen bir pozitif girdap olduğunu biliyoruz. Aynı şekilde antisiklonlarda da bu saat yönünde negatif bir girdaba sahiptir. Bu girdabın orta ve üst seviyelerindeki adveksiyon, havanın yükselmesine veya alçalmasına sebep olan bir tepkiyle sonuçlanacaktır. Bu yüzden vorticity adveksiyonunu takip etmek bizlere hem bulutlar için hem de yağışların potansiyel konumları için fikir verir. Burada ise bölgemizde güçlü vorticity değeri var. Havadaki güçlü vorticity değeri bölgedeki tepe enverziyon noktasını yükselterek kararsızlığa katkıda bulunur.
Ayrıca Equilibrium Level Temperature değerini de açıklasam daha iyi olur diye düşünüyorum. Bizler Equilibrium Level yani EL değerini Skew-T diyagramlarından anlarız. İlk paragrafta bahsettiğim yaş adyabatik çizgiye paralel olarak çektiğimiz çizginin üst katmanda sıcaklık çizgisiyle kesiştiği yere biz EL(Equilibrium Level) deriz ve bu nokta bulutun tepe yapacağı noktadır. EL seviyesinin soğuk olması daha yüksek tepe noktası anlamına gelir. Ve burada gördüğünüz gibi özellikle Rize-Hopa hattında düşük EL sıcaklığı daha yüksek bulut tepe noktası anlamına geliyor. Daha kalın bulut daha kuvvetli yağış anlamına gelir.
Konverjans ve Parsel Katmanı Derinliğinin değerlerine bakarak analize son vermek istiyorum. Atmosferde, konverjans dağılımı ve havanın dağılması oldukça karmaşıktır. Bazen konverjans düşük seviyede gerçekleşir ve farklılaşma yüksek görünür. Bizler konverjansı deep layer olarak alırız. Troposferin alt katmanlarındaki konverjans gelişimi havanın yukarı doğru hareketine sebep olup yağış oluşumuna neden olacaktır. Parsel Katman Derinliği ise haritalarda renkli alanla gösterilir. Mavi alan yani düşük değer sadece sığ tabakanın CAPE’i serbest bırakma enerjisi olduğunu gösterir. Renk tonu kırmızılaştıkça yani daha yüksek değere ulaştıkça daha yüksek seviyeden CAPE salınabilecek demektir.
Ayrıca bölgede soğuk-sıcak bulut arasındaki konvektif kararsızlık akışı güzel gözüküyor. Bu da konvekif kararsızlık olarak bir fayda olur.
Jetler ayrıca bir alçak basınç alanının gücünü de değiştirebilir. Jetler üst kısımdan havayı emerek havanın daha yoğun hale gelmesine neden olur ve basıncı kısmi olarak düşürür. Bir sistem içindeki basınç ne kadar düşük olursa yağışı, rüzgarı da o kadar fazla olur. O yüzden bir yerde jetlerin hakim olması troposferik üst katmanlarında havayı yoğunlaştırır ve konveksiyonel hareket sebebiyle kararsızlığa katkıda bulunur. Gördüğünüz üzere aşağıdaki çıktıda da jetler bölgemizde hakim.
Başta yazmıştım bir daha yazayım. Yağışın sürekli olduğu, çekilmediği yerlerde örtü olması muhtemeldir. Bunlar dışında tatmin edeceğini düşünüyorum. Kimse 30cm'lik bir sistem beklemesin yeter. Okuduğunuz için teşekkür ederim, iyi forumlar...
Elinize sağlık hocam.
Hocam ayrıca bölgemize sokulan polar jet akımı da aşağıdaki havayı yukarı çekerek yukarı seviye konveksiyonunu arttırıyor doğrudur değil mi?
Yani polar jet akımı üst seviyede diverjans alanı oluşturuyor,değil mi Palanci hocam?
Kardeşim yoktun bir süredir veya ben göremedim seni
Evet abi bir süre yoktum,hepimizi etkiledi bu deprem olayı.
Sorduğun için teşekkür ederim abim.
Alles anzeigenÖn Analiz
Rize-Hopa için thundersnow loading...
Aşağıya Hopa civarlarından bir Skew-T çıktısı bıraktım. Gördüğünüz üzere kırmızı, yeşil ve beyaz olmak üzere 3 çizgi var.
Yeşil olan dew point yani çiy noktasını gösterir.
Kırmızı olan havanın sıcaklığını gösterir.
Beyaz çizgi ise parsel sıcaklığını gösterir.
Skew-T diyagramlarında bu parsel sıcaklığı bizlere havadaki kararsızlığı gösterir. Biz bu çizgiyi ilk olarak LCL bularak başlarız.
LCL ise Lifting Condensation Level'dır yani bulutun oluşmaya başladığı yüksekliktir. LCL bulmak için ilk önce çiy noktasının başladığı yerden mixing ratio çizgisine(sağa doğru yatık olan çapraz çizgiler) paralel bir şekilde çizgi çekeriz sonrasında sıcaklığın başladığı yerden kuru adyabatik çizgisine(sola doğru yatık olan çapraz çizgiler) paralel bir çizgi çekeriz. Bu iki çizginin birbirini kestiği yer LCL noktası oluyor. Sonrasında LCL noktasından yaş adyabatik çizgisine paralel bir şekilde bir çizgi çekiyoruz. O çizginin pozitif alanı(kırmızı çizginin sağında kalan alan) bize CAPE değerini verir, negatif alanı(kırmızı çizginin solunda kalan alan) bize CIN değerini verir. Burada gördüğünüz üzere CAPE var CIN yok. Yani herhangi bir konvektif engelleme yok, bu güzel bir haber.
Aşağıya anlaşılır olması için rehber görsel bırakıyorum.
CAPE değeri 160J/kg, LI endeksi 0'C, K endeksi 24 ve TT 62 değerine kadar ulaşmış. Bunlar kış sezonu için mükemmel değerler. Aynı şekilde bulut tepe yüksekliği ise +5000m'ye kadar ulaşıyor. Rüzgarın analitik boyuttaki açısal kırılma derecesi de neredeyse yok denecek kadar az, aşağıya rüzgarın durumunu da bırakacağım. Ayrıca konvektif sıcaklık 37 fahrenheit ve o saatteki mevcut sıcaklık 37 fahrenheit gözüküyor. Yani konveksiyonel hareket için şartlar neredeyse tamamen uygun.
Tam saatinden çekemedim çünkü mevcut veriler 6 saat aralıkla metin çıktısını sunuyor o yüzden 48. saatten çektim çok bir fark yok. İlk attığım Skew-t diyagramında 500mb'a kadar doygun atmosferik katman vardı yani biz 500mb'a kadar olan rüzgarın açısal durumuna bakacağız. Gördüğünüz üzere 265° ve 275° verilmiş. Hatta 800mb'a kadar rügzar hiç bozmamış sonrasın çok minik oynamalar yaşamış ama hiçbir sorun teşkil etmiyor.
Buraya ise geçenlerde açıkladığım dikey hız olayını bıraktım. Dikey hız, havanın yükseldiği veya alçaldığı hızdır. Havanın yükseldiği yerler, yağış üretme olasılığı en yüksek olan yerlerdir. Dikey hız saniyede negatif mikrobar olarak ölçülür. Hızlar her zaman mesafenin zamana bölümüdür (km/h gibi) ve bu da farklı değil. Metre veya km yerine, ölçülen mesafe basınçtır. Yükseklik arttıkça basıncın azaldığı hatırlanarak, basınç ile yükseklik arasında bir ilişki kurulur. Bu ilişki nedeniyle, basınçta negatif bir mesafe aslında yükseklikte pozitif bir mesafedir, bu nedenle burada negatif bir mikrobar mesafesi kullanılır. Yani negatif olması daha güçlü düşey hız anlamına gelir bu da bizler için iyi bir şeydir. Yukarıdaki görselde ise Ordu'ya kadar aşırı negatif durum söz konusu yani çok güçlü düşey hız olacağı aşikar. Buradan da sıcaklık "yetersiz" olsa bile yağışın kuvvetlendiği anda kar olacağını anlıyoruz.
Burada da CAPE ve LI endekslerinin haritalanmış hali var. Bu iki endeksi biliyorsunuz ama ben yine de açıklayayım. CAPE dediğimiz şey havadaki konvektif kararsızlığın sayısal olarak modellenmiş halidir. Tek başına bir anlam ifade etmese de konvektivite tahminlerinin vazgeçilmezidir. LI endeksi ise Lifted Endekstir, bu endeks de havadaki konvektif kararsızlığı sayısal bir biçimde bizlere verir. Konvektivite tahminlerinin vazgeçilmez sayısal endekslerinden birisidir. Gördüğünüz üzere bu haritada neredeyse Rize/Fındıklı'ya kadar 0°C Lifted endeks hakim, konvektif hareketlerin başlaması için 3°C ve altındaki değerler uygundur. Yani Rize'ye kadar Lifted endeks uygun. CAPE ise +50J/kg değerden sonra uygundur. Buradaki haritaya göre CAPE endeksi Rize'ye kadar uygun.
Advection of 600hPa Geostrophic Vorticity by 900-300hPa Thermal Wind verisini görüyorsunuz. Biz bunu Termal Rüzgar Tarafından Jeostrofik Vortisiti Taşınması olarak Türkçeye çevrilebiliriz. Bu harita, diferansiyel vortisiti transferi ve sıcaklık adveksiyonu ile ortaya çıkan dikey hareketi tahmin etmek için kullanılır. Haritalarda bu değer ne kadar yüksekse dikey harekette o kadar yüksek demektir. Gördüğünüz üzere bölge genelinde pozitif değer hakim yani dikey hareket güçlü olacaktır.
Burada ise 850hPa'deki sıcaklık adveksiyonunu bıraktım. Soğuk hava adveksiyonu bölgede konveksiyonel hareketleri güçlendirerek havanın kararsız hale gelmesine neden oluyor. Bu da konvektif kararsızlık sonucu meydana gelen hava olayları için uygun bir ortam hazırlıyor.
Burada ise vorticity değeri var. Bizim vorticity dediğimiz şey havanın lokalize dönüşüdür. Siklonlarda ve troflarda her zaman saat yönünün tersine dönen bir pozitif girdap olduğunu biliyoruz. Aynı şekilde antisiklonlarda da bu saat yönünde negatif bir girdaba sahiptir. Bu girdabın orta ve üst seviyelerindeki adveksiyon, havanın yükselmesine veya alçalmasına sebep olan bir tepkiyle sonuçlanacaktır. Bu yüzden vorticity adveksiyonunu takip etmek bizlere hem bulutlar için hem de yağışların potansiyel konumları için fikir verir. Burada ise bölgemizde "kısmen" güçlü vorticity değeri var. Havadaki güçlü vorticity değeri bölgedeki tepe enverziyon noktasını yükselterek kararsızlığa katkıda bulunur.
Ayrıca Equilibrium Level Temperature değerini de açıklasam daha iyi olur diye düşünüyorum. Bizler Equilibrium Level yani EL değerini Skew-T diyagramlarından anlarız. İlk paragrafta bahsettiğim yaş adyabatik çizgiye paralel olarak çektiğimiz çizginin üst katmanda sıcaklık çizgisiyle kesiştiği yere biz EL(Equilibrium Level) deriz ve bu nokta bulutun tepe yapacağı noktadır. EL seviyesinin soğuk olması daha yüksek tepe noktası anlamına gelir. Ve burada gördüğünüz gibi özellikle Rize-Hopa hattında düşük EL sıcaklığı daha yüksek bulut tepe noktası anlamına geliyor. Daha kalın bulut daha kuvvetli yağış anlamına gelir.
Ve son olarak Konverjans ve Parsel Katmanı Derinliğinin değerlerine bakarak analize son vermek istiyorum. Atmosferde, konverjans dağılımı ve havanın dağılması oldukça karmaşıktır. Bazen konverjans düşük seviyede gerçekleşir ve farklılaşma yüksek görünür. Bizler konverjansı deep layer olarak alırız. Troposferin alt katmanlarındaki konverjans gelişimi havanın yukarı doğru hareketine sebep olup yağış oluşumuna neden olacaktır.
Parsel Katman Derinliği ise haritalarda renkli alanla gösterilir. Mavi alan yani düşük değer sadece sığ tabakanın CAPE’i serbest bırakma enerjisi olduğunu gösterir. Renk tonu kırmızılaştıkça yani daha yüksek değere ulaştıkça daha yüksek seviyeden CAPE salınabilecek demektir. Benim ilk başta gösterdiğim Skew-T diyagramında ise doygun hava katmanı sığ tabakadaydı yani buradaki parsel katmanının derinliğiyle o diyagram uyuşuyor yani CAPE'in dikey profildeki akımı daha iyi olacak anlamına geliyor. Bu da bulutun konvektif kararsızlıkla dolu olacağı anlamına gelir.
Arkadaşlar bunu konvektif bir tahmin olarak düşünebilirsiniz. Sistem için bahsettiğim genel tahmin değildir. Merak ettiğiniz bir şey olursa danışabilirsiniz. Okuduğunuz için teşekkür ederim, iyi geceler.
Hocam ayrıca bölgemize sokulan polar jet akımı da aşağıdaki havayı yukarı çekerek yukarı seviye konveksiyonunu arttırıyor doğrudur değil mi?
Palanci hocam doğum gününüz kutlu olsun ,sevdiklerinizle nice mutlu yaşlara,
Ömrünüz boyunca yüzünüz hep gülsün İnşallah.
Alles anzeigenÖn Analiz
Rize-Hopa için thundersnow loading...
Aşağıya Hopa civarlarından bir Skew-T çıktısı bıraktım. Gördüğünüz üzere kırmızı, yeşil ve beyaz olmak üzere 3 çizgi var.
Yeşil olan dew point yani çiy noktasını gösterir.
Kırmızı olan havanın sıcaklığını gösterir.
Beyaz çizgi ise parsel sıcaklığını gösterir.
Skew-T diyagramlarında bu parsel sıcaklığı bizlere havadaki kararsızlığı gösterir. Biz bu çizgiyi ilk olarak LCL bularak başlarız.
LCL ise Lifting Condensation Level'dır yani bulutun oluşmaya başladığı yüksekliktir. LCL bulmak için ilk önce çiy noktasının başladığı yerden mixing ratio çizgisine(sağa doğru yatık olan çapraz çizgiler) paralel bir şekilde çizgi çekeriz sonrasında sıcaklığın başladığı yerden kuru adyabatik çizgisine(sola doğru yatık olan çapraz çizgiler) paralel bir çizgi çekeriz. Bu iki çizginin birbirini kestiği yer LCL noktası oluyor. Sonrasında LCL noktasından yaş adyabatik çizgisine paralel bir şekilde bir çizgi çekiyoruz. O çizginin pozitif alanı(kırmızı çizginin sağında kalan alan) bize CAPE değerini verir, negatif alanı(kırmızı çizginin solunda kalan alan) bize CIN değerini verir. Burada gördüğünüz üzere CAPE var CIN yok. Yani herhangi bir konvektif engelleme yok, bu güzel bir haber.
Aşağıya anlaşılır olması için rehber görsel bırakıyorum.
CAPE değeri 160J/kg, LI endeksi 0'C, K endeksi 24 ve TT 62 değerine kadar ulaşmış. Bunlar kış sezonu için mükemmel değerler. Aynı şekilde bulut tepe yüksekliği ise +5000m'ye kadar ulaşıyor. Rüzgarın analitik boyuttaki açısal kırılma derecesi de neredeyse yok denecek kadar az, aşağıya rüzgarın durumunu da bırakacağım. Ayrıca konvektif sıcaklık 37 fahrenheit ve o saatteki mevcut sıcaklık 37 fahrenheit gözüküyor. Yani konveksiyonel hareket için şartlar neredeyse tamamen uygun.
Tam saatinden çekemedim çünkü mevcut veriler 6 saat aralıkla metin çıktısını sunuyor o yüzden 48. saatten çektim çok bir fark yok. İlk attığım Skew-t diyagramında 500mb'a kadar doygun atmosferik katman vardı yani biz 500mb'a kadar olan rüzgarın açısal durumuna bakacağız. Gördüğünüz üzere 265° ve 275° verilmiş. Hatta 800mb'a kadar rügzar hiç bozmamış sonrasın çok minik oynamalar yaşamış ama hiçbir sorun teşkil etmiyor.
Buraya ise geçenlerde açıkladığım dikey hız olayını bıraktım. Dikey hız, havanın yükseldiği veya alçaldığı hızdır. Havanın yükseldiği yerler, yağış üretme olasılığı en yüksek olan yerlerdir. Dikey hız saniyede negatif mikrobar olarak ölçülür. Hızlar her zaman mesafenin zamana bölümüdür (km/h gibi) ve bu da farklı değil. Metre veya km yerine, ölçülen mesafe basınçtır. Yükseklik arttıkça basıncın azaldığı hatırlanarak, basınç ile yükseklik arasında bir ilişki kurulur. Bu ilişki nedeniyle, basınçta negatif bir mesafe aslında yükseklikte pozitif bir mesafedir, bu nedenle burada negatif bir mikrobar mesafesi kullanılır. Yani negatif olması daha güçlü düşey hız anlamına gelir bu da bizler için iyi bir şeydir. Yukarıdaki görselde ise Ordu'ya kadar aşırı negatif durum söz konusu yani çok güçlü düşey hız olacağı aşikar. Buradan da sıcaklık "yetersiz" olsa bile yağışın kuvvetlendiği anda kar olacağını anlıyoruz.
Burada da CAPE ve LI endekslerinin haritalanmış hali var. Bu iki endeksi biliyorsunuz ama ben yine de açıklayayım. CAPE dediğimiz şey havadaki konvektif kararsızlığın sayısal olarak modellenmiş halidir. Tek başına bir anlam ifade etmese de konvektivite tahminlerinin vazgeçilmezidir. LI endeksi ise Lifted Endekstir, bu endeks de havadaki konvektif kararsızlığı sayısal bir biçimde bizlere verir. Konvektivite tahminlerinin vazgeçilmez sayısal endekslerinden birisidir. Gördüğünüz üzere bu haritada neredeyse Rize/Fındıklı'ya kadar 0°C Lifted endeks hakim, konvektif hareketlerin başlaması için 3°C ve altındaki değerler uygundur. Yani Rize'ye kadar Lifted endeks uygun. CAPE ise +50J/kg değerden sonra uygundur. Buradaki haritaya göre CAPE endeksi Rize'ye kadar uygun.
Advection of 600hPa Geostrophic Vorticity by 900-300hPa Thermal Wind verisini görüyorsunuz. Biz bunu Termal Rüzgar Tarafından Jeostrofik Vortisiti Taşınması olarak Türkçeye çevrilebiliriz. Bu harita, diferansiyel vortisiti transferi ve sıcaklık adveksiyonu ile ortaya çıkan dikey hareketi tahmin etmek için kullanılır. Haritalarda bu değer ne kadar yüksekse dikey harekette o kadar yüksek demektir. Gördüğünüz üzere bölge genelinde pozitif değer hakim yani dikey hareket güçlü olacaktır.
Burada ise 850hPa'deki sıcaklık adveksiyonunu bıraktım. Soğuk hava adveksiyonu bölgede konveksiyonel hareketleri güçlendirerek havanın kararsız hale gelmesine neden oluyor. Bu da konvektif kararsızlık sonucu meydana gelen hava olayları için uygun bir ortam hazırlıyor.
Burada ise vorticity değeri var. Bizim vorticity dediğimiz şey havanın lokalize dönüşüdür. Siklonlarda ve troflarda her zaman saat yönünün tersine dönen bir pozitif girdap olduğunu biliyoruz. Aynı şekilde antisiklonlarda da bu saat yönünde negatif bir girdaba sahiptir. Bu girdabın orta ve üst seviyelerindeki adveksiyon, havanın yükselmesine veya alçalmasına sebep olan bir tepkiyle sonuçlanacaktır. Bu yüzden vorticity adveksiyonunu takip etmek bizlere hem bulutlar için hem de yağışların potansiyel konumları için fikir verir. Burada ise bölgemizde "kısmen" güçlü vorticity değeri var. Havadaki güçlü vorticity değeri bölgedeki tepe enverziyon noktasını yükselterek kararsızlığa katkıda bulunur.
Ayrıca Equilibrium Level Temperature değerini de açıklasam daha iyi olur diye düşünüyorum. Bizler Equilibrium Level yani EL değerini Skew-T diyagramlarından anlarız. İlk paragrafta bahsettiğim yaş adyabatik çizgiye paralel olarak çektiğimiz çizginin üst katmanda sıcaklık çizgisiyle kesiştiği yere biz EL(Equilibrium Level) deriz ve bu nokta bulutun tepe yapacağı noktadır. EL seviyesinin soğuk olması daha yüksek tepe noktası anlamına gelir. Ve burada gördüğünüz gibi özellikle Rize-Hopa hattında düşük EL sıcaklığı daha yüksek bulut tepe noktası anlamına geliyor. Daha kalın bulut daha kuvvetli yağış anlamına gelir.
Ve son olarak Konverjans ve Parsel Katmanı Derinliğinin değerlerine bakarak analize son vermek istiyorum. Atmosferde, konverjans dağılımı ve havanın dağılması oldukça karmaşıktır. Bazen konverjans düşük seviyede gerçekleşir ve farklılaşma yüksek görünür. Bizler konverjansı deep layer olarak alırız. Troposferin alt katmanlarındaki konverjans gelişimi havanın yukarı doğru hareketine sebep olup yağış oluşumuna neden olacaktır.
Parsel Katman Derinliği ise haritalarda renkli alanla gösterilir. Mavi alan yani düşük değer sadece sığ tabakanın CAPE’i serbest bırakma enerjisi olduğunu gösterir. Renk tonu kırmızılaştıkça yani daha yüksek değere ulaştıkça daha yüksek seviyeden CAPE salınabilecek demektir. Benim ilk başta gösterdiğim Skew-T diyagramında ise doygun hava katmanı sığ tabakadaydı yani buradaki parsel katmanının derinliğiyle o diyagram uyuşuyor yani CAPE'in dikey profildeki akımı daha iyi olacak anlamına geliyor. Bu da bulutun konvektif kararsızlıkla dolu olacağı anlamına gelir.
Arkadaşlar bunu konvektif bir tahmin olarak düşünebilirsiniz. Sistem için bahsettiğim genel tahmin değildir. Merak ettiğiniz bir şey olursa danışabilirsiniz. Okuduğunuz için teşekkür ederim, iyi geceler.
Elinize sağlık hocam,çok güzel açıklamışsınız,
DoquKaradeniz28 , karminator , kuzeyin_oglu hocalarım başınız sağolsun,mekanları cennet olsun.Gerçekten çok zor bir süreç.
Tüm milletimize geçmiş olsun,böyle olaylar sonrasında insan hayatın kısa bir sürede nasıl tersine dönebildiğini fark ediyor.Gerçekten çok üzücü bir durum.Allah milletimizi korusun.
üşenmesem şunun elindeki kemanı kemençe yapıcamda üşeniyorum
Enes Mirza hocam yapar belki,bi sormak gerek
Simdi guzel bir soru soruyorum. Istanbulun ve kocaelinin bir kisminin karadeniz uzerinde yagis kutlesi olmamasina ragmen ic kesimlerde yagis uretilmesinin sebebi nedir? Istanbulun ortasinda dag mi var da bu yagislar olusuyor Dusunelim.
Nem adveksiyonu?
Alles anzeigenEline sağlık Crazy Snow .
Bu sene bölge konusunda aktif olmamayı karar ettim. Çok etliye sütlüye tahmin analiz olayına girmeden emeklilik yaşıyorum.
Sizler gibi gençler varken, kerem sen hasan, güzelde oluyor emeklilik.
Fakat şahsi kanaatim, çok fazla bilgi karmaşası var.
Eskiden herkesten habire soru gelirdi, şimdi hem sürekli sorular var, hemde herkesin bir tahmini. Biraz çorba olmuş konu.
Neyse, herkese hayırlı sistemler. Eynesil'e kadar her sahil bölgesi az çok örtü alacaktır, zaten kerem analizinde belirtmiş.
Ben beklemiyorum, bence olmazları bırakın, bilmediğiniz birçok meteorolojik değişken var. Herşey 850 hpa değil.
Teşekkür ederim abi
Maşallah maşallah gençlere bak ya.Dokuyorlar sistemi.Mustafa bi büyük oraleti hakettin.Yanıma gelince hatırlat
Olur abi,teşekkür ederim.
Biraz araştırmak,öğrenmekle birlikte soru sorarak insan gelişebiliyor.
Şahsen Palanci hocamın bana çok büyük iyiliği dokunuyor bu konuda,sağ olsun sorularıma hemen cevap veriyor ve yönlendiriyor.
Herkese iyi günler dilerim,yağışlara ve sıcaklığa önemli etkisi olan siklonumuza dair küçük bir analiz yaptım.Umarım keyifle okuyacağınız,bilgilendirici ve açık bir yazı olmuştur.
Siklonumuz(ya da bazıları vorteks diyor ki vorteks demeyelim lütfen,vorteks girdap anlamına gelir) yolculuğuna asimetrik sıcak çekirdekli olarak başlıyor,peki siklonun asimetrik olması nedir?
Siklonun asimetrik özellik göstermesi görselin solunda yazdığı üzere 900-600 hpa storm-relative Thickness symmetry (900-600 hpa fırtınaya bağlı kalınlık)'e bağlı olarak belirlenir
Kalınlık (thickness) deyince aklınızda canlanması gereken durum, belli basınç seviyeleri arasındaki yükseklik farkının metre cinsinden ifadesi olduğudur.Eğer thickness yani kalınlık belli bir değerin üstüne çıkarsa siklonun çekirdeğine hava etki etmesine fırsat verir çekirdeğe etki eden hava ise çekirdeği kurutur,bırakacağı yağışı azaltabilir.Ancak etki eden hava soğuksa (burdaki gibi) çekirdeğin sıcak yapısını bozabilir ve çevresine verdiği ısıyı azltmasına neden olabilir.Üstteki veride ise hafif bir soğumanın olduğunu görüyoruz yani bırakacağı yağış azalabilir anck yer yüzü sıcaklığına olumlu etkisi olabileceğini çıkarabiliriz.
Burada ise üst seviye termal rüzgarları ve alt seviye termal rüzgarlara bağlı olarak sikloumuzun nasıl etkilendiğini görüyoruz eğer ikiside pozitif değerde ise derin sıcak çekirdek,ikiside negatif değerde ise soğuk derin çekirdek olur eğer biri pozitif biri negatif olursa sığ olur.
Burada tamamen sığ kaldığını görüyoruz ancak üst seviye termal rüzgarlarının pozzitif değere yöneldiği alt seviye termal rüzgarlarının da negatife meyil ettiğini görebiliriz ve üst seviye termal rüzgarlarının pozitife yakın(ancak pozitif değil) değerlere ulaşıp alt seviye termal rüzgarlarının ise negatife yöneldiği ancak hala pozitif değerlerde olduğu için siklon derin sıcak çekirdeğe yaklaşmış oluyor.
BUradan da siklonun nasıl hareket edeceğine dair tahmin.
Karşımızda böyle bir siklon olduğu için süprizlere açık olmamız gerktiği ve atmosferin de kendi bildiğini okuyacağını unutmamamız gerekir.
Kendi düşüncem yağış ve soğuk olarak beklenenden daha iyi olacağı.
Okuyan herkese çok teşekkür ederim.
Elinize sağlık Palanci hocam
Ayrıca benim de amatörce düşüncem Trabzon'dan Hopa'ya kadar olan bölümün de en kötü havada da olsa kar göreceğimiz yönünde ayrıca süpriz yapacak yerlerde olacaktır.
Eline sağlık Vehbi abi